Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Biblioterapia – niewykorzystane możliwości?

Biblioterapia – niewykorzystane możliwości?

08:34 06-10-2016

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele , Rodzice , Studenci

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Dydaktyka , Wychowanie

Najbardziej popularne zastosowanie biblioterapii to zamierzone działanie wykorzystujące książki do realizacji celów profilaktycznych i ogólnorozwojowych.

Biblioterapia to połączenie dwóch słów pochodzenia greckiego, które można odczytać jako leczenie książką. Definicja naukowa powstała w 1966 roku. Opublikowało ją Amerykańskie Stowarzyszenie Bibliotekarzy, chociaż samo pojęcie pojawiło się w początku dwudziestego stulecia. Zatem biblioterapia to „użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej w medycynie, psychiatrii, psychologii i pedagogice, a także poradnictwo w rozwiązywaniu problemów osobistych poprzez ukierunkowane czytanie. W Polsce termin ten pojawił się w latach trzydziestych XX wieku. Biblioterapia jako dział terapii zajęciowej zaczęła przeżywać swój rozkwit w latach 90-tych XX w. Obecnie jest stosowana z powodzeniem w terapii pedagogicznej oraz jako metoda wspomagająca w psychologii, psychiatrii i  medycynie.

Najbardziej popularne – chętnie wykorzystywane zastosowanie biblioterapii można określić jako zamierzone działanie wykorzystujące książki lub materiały niedrukowane, prowadzące do realizacji celów rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych i ogólnorozwojowych, tj. akceptacja siebie, własnej niesprawności, podjęcie akcji kompensacyjnej, akceptacji osoby przez innych.

Jako że na przestrzeni lat wyraźnie wzrosło zainteresowanie tematyką terapii poprzez czytanie, wyodrębniono w niej podział na następujące rodzaje:

- biblioterapia klasyczna – jest przeznaczona dla osób bez zaburzeń emocjonalnych i somatycznych,

- biblioterapia kliniczna – ma charakter psychoterapii, jest stosowana przez pacjenta w celu wglądu we własne uczucia i doznania,

- biblioterapia instytucjonalna – polega na stosowaniu informacji o dolegliwościach chorego oraz jego relaksacji.

W wymiarze biblioterapii szkolnej najbardziej interesujące jest to, iż poprzez kontakt z lekturą można wspierać wszechstronny rozwój każdego człowieka, szczególnie zaś dziecka.

Stąd  też główne cele biblioterapii to pomoc w uporządkowaniu życia wewnętrznego               i odzyskaniu wiary w siebie, zapewnienie wsparcia psychicznego i duchowego, wskazanie wzorów postępowania czy też wprowadzenie właściwej postawy wobec różnorodnych wyzwań, jakie stawia nam rzeczywistość.

Zajęcia biblioterapeutyczne mogą być prowadzone w małych grupach, indywidualnie lub okazjonalnie z całym zespołem klasowy czy przedszkolnym

W biblioterapii, w zależności pod podjętego problemu, składu grupy, założonego celu stosuje się różnorodne metody pracy, np.

- głośne, samodzielne czytanie tekstów przez uczestników,

- czytanie wybranego tekstu przez prowadzącego,

- słuchanie tekstów o charakterze relaksującym lub aktywizującym,

- dyskusja nad czytanym utworem,

- tworzenie listu do bohatera literackiego,

- wymyślanie innego zakończenia utworu,

- wchodzenie w rolę wybranego bohatera – przedstawianie scenki, inscenizowanie,  inspirowane sytuacją literacką,

- wykonywanie prac plastycznych ilustrujących emocje dziecka wywołane czytanym utworem lub też ilustrujące nastrój utworu

- rysowanie i malowanie do wybranego, niedokończonego fragmentu utworu,

- inscenizowanie wybranych scen,

- lepienie z różnych materiałów brakujących elementów w znanym dziecku opisie rzeczy,

- wydzieranie i układanie podpisów adekwatnych do treści,

- rozwiązywanie i układanie krzyżówek, rebusów, niedokończonych zadań związanych z treścią,

- pisanie, rysowanie pamiętników.

Oczywiście, każde spotkanie ma swoją ściśle określoną strukturę, dzięki której możliwe jest jak najszersze docieranie do uczestnika oraz realizacja celów terapeutycznych.

Zadaniem każdego nauczyciela jest pomoc uczniom w przezwyciężaniu różnorodnych trudności, szczególnie emocjonalnych, związanych z samooceną, poczuciem wartości czy interpersonalnych w kontaktach z rówieśnikami. Każdy pedagog posiada pewne podstawowe umiejętności i wiedzę, pozwalające wchodzić w interakcje z dzieckiem, wpływające na kształtowanie jego świata wartości, postaw czy też relacji z rzeczywistością,. Biblioterapia w sposób szczególny pozwala te zadania realizować. Jednak, aby w pełni świadomie wykorzystać zasoby tkwiące w kontakcie książka – dziecko, nie wystarczy intuicyjna wiedza: warto zainwestować w doskonalenie zawodowe w tym zakresie.

Krystyna Budzianowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x