Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Czas wyzwań, czas współpracy – szkoła po reformie oświaty

Czas wyzwań, czas współpracy – szkoła po reformie oświaty

08:35 23-08-2017

Dla kogo: Dyrektorzy , Organy prowadzące , Nauczyciele

Kategoria: Prawa i obowiązki w szkole , Prawa rodziców , Zarządzanie Oświatą , System oświaty

Przed rozpoczęciem roku szkolnego warto rozważyć wyzwania, które przed nami stoją oraz jak się do nich przygotować. Dziś o tym Izabela Nowacka.

Każdy początek roku szkolnego jawi się jako czas wyzwań, wrzesień roku 2017 to czas szczególny – przed nami wyzwania organizacyjne, merytoryczne i psychologiczne spowodowane zmianami ustrojowymi w polskiej oświacie. Oczywiście staną się one udziałem dyrektorów, nauczycieli, personelu niepedagogicznego szkół, ale też pewnie nie ominą uczniów i rodziców.

Wielu szkołom przyjdzie pracować w zupełnie nowej rzeczywistości. Najwięcej zmian organizacyjnych stanie się udziałem gimnazjów przekształcanych w szkoły podstawowe. Wśród nastolatków – gimnazjalistów pojawią się małe dzieci – najczęściej będą to uczniowie kl. „0”, pierwszych i czwartych. Tak zróżnicowane wiekowo środowisko będzie wymagało nie tylko ekspresowego przystosowania architektonicznego obiektów do potrzeb szkoły podstawowej, ale też opracowania i wdrożenia procedur umożliwiających bezkolizyjne współistnienie chociażby w kwestii korzystania przez poszczególne grupy wiekowe ze stołówki, biblioteki, obiektów sportowych, szatni i innych wspólnych przestrzeni. Poważnym wyzwaniem będzie monitorowanie bezpieczeństwa uczniów i ich wzajemnych relacji oraz umiejętne reagowanie –zgodnie z wiedzą o etapach rozwojowych dzieci i młodzieży - na pojawiające się problemy.

Wydaje się, że jedynym antidotum na ewentualne konflikty będzie przekonanie środowiska nauczycieli, uczniów i rodziców do jeszcze ściślejszej współpracy na rzecz wymiany informacji o wszelkich niepokojących interakcjach, działanie na rzecz integracji młodszych i starszych uczniów, budowanie nowej kultury organizacyjnej szkoły.

Wiele gremiów nauczycielskich sięgnie z pewnością jeszcze przed rozpoczęciem roku szkolnego po metodę SWOT, aby zdiagnozować potencjalnie mocne i słabe strony funkcjonowania placówki w nowej rzeczywistości oraz wskazać specyficzne dla niej szanse i zagrożenia. Konieczne będzie też wykorzystanie możliwości powstającej rady pedagogicznej jako nowej wartości, zintegrowanie członków zespołu i wykorzystanie dobrych praktyk.

Umiejętne łączenie potencjału dotychczasowej szkoły z doświadczeniami nowych pracowników będzie zadaniem nie tylko dla dyrekcji, ale również przewodniczących zespołów przedmiotowych i zadaniowych, którzy powinni stać się liderami podczas przeprowadzania środowiska przez zmianę. Ważne jest, by zaangażować całą społeczność szkolną w nieunikniony w zaistniałej rzeczywistości proces zmiany. Im więcej perspektyw, z których spojrzymy na tworzoną szkołę, tym lepiej.

Edukatorzy Instytutu Kształcenia Eko-Tur przygotowali ofertę szkoleń dla rad pedagogicznych tak, aby wspomóc poszczególne środowiska szkolne w uruchomieniu procesów transformacyjnych na poziomie indywidualnym, grupowym i społecznym, wybrać najskuteczniejszą w danym gronie strategię działania na rzecz integracji, efektywnej komunikacji i wypracowywania wspólnych standardów działania.

Tworzenie zintegrowanego zespołu - w sytuacji często nieakceptowanych przez środowisko nauczycielskie zmian - nie jest zadaniem łatwym, ale wykonalnym. Bardzo inspirujące w obecnej sytuacji wydaje mi się dokonanie Carlosa Ghosna - menagera, który z powodzeniem organizacyjnym i finansowym połączył kulturę organizacyjną zachodnioeuropejskiej firmy Renault ze sposobem funkcjonowania firmy wschodnioazjatyckiej Nissan. O swoich doświadczeniach powiedział:

„Pracownicy muszą być zainteresowani tym, co się dzieje w firmie. Nudna firma jest firmą nieefektywną. Trzeba stworzyć ciekawe środowisko, w którym ludzie interesują się historią, którą tworzysz, i chcą usłyszeć o szczęśliwym zakończeniu”.

Współtworzenie nowej placówki otwartej na potrzeby lokalnego środowiska może być inspirującą, integrującą i - mam nadzieję szczęśliwie zakończoną – historią, w której jako pozytywni bohaterowie odnajdziemy się my – nauczyciele, nasi uczniowie i ich rodzice.

Izabela Nowacka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x