Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Czy w szkole są potwory? O lękach sześciolatków

Czy w szkole są potwory? O lękach sześciolatków

08:26 29-08-2014

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Rozpoczęcie nauki szkolnej to ważny moment w życiu każdego dziecka. Jakie obawy mogą utrudnić sześciolatkowi radosne chodzenie do szkoły?

Od września 2014 roku wszystkie dzieci sześcioletnie będą objęte obowiązkiem szkolnym. Do tego czasu decyzję o rozpoczęciu nauki szkolnej rodzice dziecka podejmują na podstawie własnych obserwacji. Czasami może wydawać się nam, że Nasza pociecha jest intelektualnie bardzo dobrze przygotowana do pójścia do szkoły, natomiast pod względem rozwoju emocjonalnego budzi nasze wątpliwości. Może bowiem zdarzyć się taki dzień, że dziecko z powodu wyimaginowanych przez siebie sytuacji odmówi pójścia do szkoły. Ważne jest aby przyjrzeć się bliżej problemowi.

Nasze dziecko idąc do szkoły nadal może bać się „bycia porwanym przez rozbójników” lub „złej wiedźmy”. Sześciolatki w porównaniu z pięciolatkami są bardziej uwrażliwione na wyimaginowane sytuacje, na przykład lękają się być porwanym przez rozbójników czy ściganym przez złe moce. Boją się, że ukażą im się duchy lub zostaną pochwycone przez istoty z kosmosu, czy jakichś wojowników. Dzieci 6-letnie najczęściej obawiają się zwierząt, lekarza, burzy, ciemności zabłądzenia na ulicy. Może też wystąpić lęk mający źródło społeczne - obawa przed ośmieszeniem, ujawnieniem jakiejś wstydliwej sprawy, własnej wady fizycznej czy nieumiejętności, a także lęk o losy najbliższych, ich zdrowie czy życie. Aby bliżej poznać życie społeczno – emocjonalne naszego dziecka, można np. zachęcić je ciekawą rozmową (na temat wyimaginowanych postaci budzących lęk), wspólnym rysowaniem drogi do szkoły, zabawą. Nasza pociecha powinna usłyszeć od nas jakie są pozytywne strony chodzenia do szkoły, a także jak dbać o własne bezpieczeństwo poza domem. Bardzo pomocna byłaby również, przed rozpoczęciem roku szkolnego, wizyta w szkole.

            Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązkowej nauki pozwala w szczególności na wyrównywanie szans edukacyjnych tych dzieci, które wywodzą się z tzw. środowisk wykluczonych, cechujących się np. małym zaangażowaniem rodziców w rozwój dziecka, niskimi dochodami opiekunów, czy oddaleniem od ośrodków miejskich. Trzeba jednak pamiętać, że  wykształcenie kluczowych umiejętności społecznych i emocjonalnych nie może odbywać się bez obserwacji osób dorosłych, opiekunów dziecka.

Kalina Pałasz

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x