Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ „Doświadczenie” doświadczenia …czyli chemia wraca do szkół podstawowych

„Doświadczenie” doświadczenia …czyli chemia wraca do szkół podstawowych

08:42 19-04-2017

Kategoria: Bezpieczeństwo w szkole , Podstawa programowa

Lada chwila, a szkoły podstawowe staną przed koniecznością nowego „otwarcia się” na dawno już zapomniane przedmioty: chemię, fizykę. Wystarczy odkurzyć tablice Mendelejewa i można zaczynać?

Lada chwila, a szkoły podstawowe staną przed koniecznością nowego „otwarcia się” na dawno już zapomniane przedmioty: chemię, fizykę… Na pewno będzie to wspaniała okazja do sentymentalnych wspomnień własnych, nauczycielskich, przeżyć, doświadczeń. Może nauczyciele na nowo „odkryją” stare ławki z pracowni chemicznej, z wystającymi wlotami instalacji gazowej, stojące zakurzone w piwnicznym kącie. Ileż pięknych chwil spędziliśmy sami przy tych ławkach, oglądając naszych profesorów z kolorowymi odczynnikami, tworzącymi kolorowe dymy, wywołującymi małe elektryczne burze przy tablicy…

Wydawałoby się, że wystarczy po prostu odkurzyć te stare ławki, wyszukać stare tablice Mendelejewa i można zaczynać. Jeszcze tylko zostało przenieść oddział zerowy z dawnej pracowni w inne miejsce.

Wydawałoby się …

Jednak dyrektor, jak i cała szkoła staje przed poważnym dylematem. Stworzenie pracowni chemicznej czy fizycznej, to nie jest po prostu, „odtworzenie” starej pracowni. Korzystanie z pracowni chemicznej czy fizycznej wiąże się z koniecznością spełnienia surowych przepisów i restrykcyjnych norm dotyczących bezpieczeństwa użycia i utylizacji substancji chemicznych. Dodatkowym, jakże trudnym zarówno dla dyrektora jak i całej szkoły zadaniem jest stworzenie zasad bezpiecznego przebywania i korzystania z wszystkich pomocy i preparatów. Funkcjonowanie pracowni wiąże się również z odpowiednim zapleczem i zasadami ograniczenia dostępu do pomieszczeń i szaf, do których uczniowie mieć dostępu nie powinni.

Istnieje możliwość „ominięcia” uciążliwych przepisów i norm przez rezygnację z doświadczeń i zastosowanie projektora do wyświetlania filmów ukazujących różne zjawiska chemiczne. Tylko czy takie rozwiązanie pozwoli naszym uczniom na pełne korzystanie z lekcji i zrozumienie jej treści? Czy nie ogranicza, nie zubaża możliwości dotarcia do ucznia? Czy my z równym sentymentem wspominalibyśmy nasze doświadczenia chemiczne, gdyby były one jedynie wyświetlane na ekranie monitora? Konfucjusz powiedział: Powiedz mi, a zapomnę, pokaż mi, a zapamiętam, pozwól mi zrobić, a zrozumiem. Jestem przekonany, że Konfucjusz namawiałby nas do przeżycia, „doświadczenia” doświadczenia…

Oczywiście, że stworzenie pełnej pracowni i bezpieczne korzystanie z niej może wydawać się problemem. Jednak daje ona niepowtarzalną możliwość dotarcia do ucznia z wiedzą.

A może się okazać, że problemy szybko znikną!

Warto na początek funkcjonowania pracowni w szkole zdecydować się na szkolenie całej rady pedagogicznej w tym zakresie. Może to być dobra okazja do tego, żeby dokonać analizy bezpieczeństwa ucznia w ogóle, a nie tylko w kontekście realizacji „nowych” przedmiotów.

Marek Hampel

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x