Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dyrektor a środowisko lokalne

Dyrektor a środowisko lokalne

08:24 19-04-2016

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Zapraszamy do lektury kolejnego artykułu z cyklu „Dyrektor na starcie”. Dziś kolejna uczestniczka Kursu kwalifikacyjnego zarządzania oświatą podejmuje temat dyrektora w relacji ze środowiskiem lokalnym.

Zdecydowałam się poruszyć ten temat, ponieważ jest mi on bardzo bliski. Mój mąż pełni funkcję dyrektora wiejskiej szkoły, dzięki czemu miałam możliwość obserwowania Jego pracy na co dzień przez dziesięć lat. Sama jestem nauczycielką i pracowałam w czterech placówkach, co umożliwia mi porównanie różnych stylów zarządzania w różnych środowiskach.

Każde środowisko tworzone przez ludzi jest osadzone w konkretnych realiach – przyroda, ukształtowanie terenu, zabudowa, walory klimatyczne, infrastruktura, zasoby ludzkie: wykształcenie, status społeczny, zróżnicowane potrzeby. Szkoła jako instytucja jest nie tylko budynkiem – obiektem publicznym, ale również stanowi skupisko ludzi w różnym wieku realizujących zadania edukacyjno-wychowawczo-opiekuńcze. Szkoła to prawdziwe centrum kulturalno-oświatowe służące środowisku lokalnemu i oddziałujące na nie. Stąd bardzo odpowiedzialna rola lidera – dyrektora zarządzającego tak postrzeganą placówką. To on bowiem jest motorem i jednocześnie motorniczym prowadzącym pociąg. To on prowadzi nauczycieli, uczniów, pracowników, rodziców w wyraźnie określonym kierunku – do celu, którym jest indywidualny, zrównoważony rozwój, wysoka jakość, bezpieczeństwo, realizacja marzeń, kształcenie osobowości, zaspokajanie potrzeb. A wszystko w pełnej harmonii, w poszanowaniu tradycji, z wzajemnym szacunkiem, godnością i otwartością  na drugiego człowieka.

To oczywiście ideał. Aby go osiągnąć, dyrektor musi być wyposażony w odpowiednie umiejętności, musi posiadać takie cechy, które pozwolą mu wytworzyć w środowisku pracy atmosferę przyjaźni, zaufania i sprawią, że realizacja celów stanie się przyjemnością. Z tych przemyśleń powstaje obraz dyrektora – lidera: kreatora rzeczywistości, wizjonera, pasjonata, znawcy swojego środowiska, mediatora i „spawacza”, inicjatora, autora i twórcy, „wzornika” cieszącego się ogromnym autorytetem. To wyrozumiały, mądry mistrz, któremu nie przeszkadzają zdolni czy niezdolni uczniowie. To człowiek potrafiący w praktyczny sposób wykorzystać ich umiejętności, doświadczenie i wiedzę dla dobra ogółu.

Każdy człowiek odczuwa lęk przed zmianą. Niepewność, zachwianie poczucia bezpieczeństwa, często rodzą niechęć, opór a nawet agresję. Dobry dyrektor potrafi odpowiednio zarządzać zmianą. Jest jak dyrygent, dba , by każdy członek orkiestry miał swoje miejsce, miał odpowiednie narzędzia – instrumenty dostosowane do swoich predyspozycji i możliwości, aby każdy czuł się bezpieczny i przekonany,  że wspólne koncerty zabrzmią właściwie i on będzie miał w tym udział, swój wkład   w sukces.

W swoich artykułach postaram się opisać wybrane aspekty współpracy dyrektora szkoły ze środowiskiem lokalnym w minionej dekadzie na przykładzie Szkoły Podstawowej im. doktora Mateusza Chełmońskiego w Adamowiźnie.

Beata Ciesielczyk

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x