Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dyrektorze – prowadź przez zmiany

Dyrektorze – prowadź przez zmiany

08:20 03-11-2017

Kategoria: Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe

Dyrektor podobnie jak artysta powinien posiadać wizję swego dzieła. Jaką więc postawę przyjąć ma dyrektor by czas zmian otwierał tylko nowe możliwości, a nie był okresem lęku?

 Czas zmiany to czas lęku lub nowych możliwości.
Twoja postawa zadecyduje, która z tych rzeczy będzie Twoim udziałem.
Ernest C. Wilson

Myśl  tego  amerykańskiego  architekta, artysty od „wielkich projektów”, wpisuje się w rozważania dotyczące działań dyrektora – kreatora zmian, gdyż dyrektor podobnie jak artysta powinien posiadać wizję swego dzieła. Powinien ogarniać oczami wyobraźni całość swojego projektu i odrzuciwszy jak Michał Anioł „niepotrzebne kawałki”, stworzyć idealną formę. Jaką więc postawę przyjąć ma dyrektor by czas zmian otwierał tylko nowe możliwości, a nie był okresem lęku?

Pracuję  jako  nauczyciel  wiele lat.  Zaczynałam w szkole podstawowej. Po reformie w 1999r. stałam się nauczycielem w gimnazjum. Obecna reforma sprawiła, że ponownie wróciłam do szkoły podstawowej. W między czasie pracowałam także w liceum. We wszystkich szkołach doświadczałam wielu zmian, jednak najpoważniejsze w gimnazjum. Miałam szczęście pracować tam z dyrektorem, którego bez wahania mogę nazwać – wybitnym. Był nie tylko kreatorem, menedżerem i przywódcą edukacyjnym, ale także dobrym człowiekiem. Zmiany i doskonalenie szkoły wpisane były w codzienność. Nigdy jednak nie zastanawiałam się nad aspektami teoretycznymi zmian, dostrzegałam jedynie ich potrzebę.

W  okresie  współczesnego i ciągłego rozwoju zmiany stały się normą i są niezbędne w budowaniu nowoczesnej placówki oświatowej. Są konieczne, a szkoła, która w swej działalności  stawia na  elastyczność,  potrafi   w  porę   zareagować  na   zmiany w otoczeniu i dostosować do nich swój charakter pracy. Polska szkoła znów stoi w obliczu zmian. Wdrażana reforma oświaty stawia pracowników szkoły w obliczu nowych wyzwań, niepewności i niepotrzebnego stresu. Ogrom obowiązków, jakie nakłada na barki dyrektora dzisiejsza rzeczywistość, robi duże wrażenie, zwłaszcza, że coraz częściej dyrektor staje wobec problemu rozstrzygania sprzecznych interesów wielu grup społecznych: uczniów, rodziców, nauczycieli  i władz  samorządowych.  W takich  wypadkach  oprócz   podstawowej   wiedzy i praktyki potrzebne są umiejętności  w zarządzaniu, doświadczenie i kreatywność. Innowacyjność i kreatywność właśnie, powinny cechować dyrektora, który jako pierwszy rozumie potrzebę zmian, jest jej liderem i animatorem. Potrafi przekonać nauczycieli, że zmiany są koniecznością i nie muszą im towarzyszyć lęki i obawy. Włączy w kreowanie swojej wizji szkoły, zarówno nauczycieli jak i uczniów, rodziców i społeczność lokalną. Obecna sytuacja oświatowa oczywiście stawia przed dyrektorem nowe, trudne zdania, ale nie na niej chcę się skupić w niniejszej pracy. Interesują mnie mechanizmy wprowadzania zmian w placówce oświatowej. Chcę także przyjrzeć się cechom jakimi powinien się charakteryzować  dyrektor kreujący zmiany, które w rezultacie mają przyczynić się do rozwoju jego szkoły oraz współodpowiedzialności wszystkich pracowników za realizację postawionych w wyniku zmiany celów. Znaczenie kreatywności dla rozwoju i sukcesu placówki wydaje się być oczywiste. Tylko osoba kreatywna nie ugrzęźnie w martwym punkcie i rozpocznie  zmiany  włączając  w  nie  entuzjastów,   przekona   niezdecydowanych i mimo przeciwności osiągnie wyznaczony cel. Myślę tutaj nie tylko o dyrektorze szkoły, ale również nauczycielach. Sukces bowiem, jak twierdził William Feather, wydaje się być w dużej mierze kwestią wytrwania, gdy inni rezygnują.

Katarzyna Czernicka-Kujawska

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x