Ekologia dla najmłodszych

Możemy bezpośrednio wpływać na kształtowanie postaw proekologicznych naszych wychowanków i na to, czym przysłowiowa skorupka za młodu nasiąknie.

Wszyscy znamy powiedzenie „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” i właśnie ono obrazuje podejście uczniów do zagadnień związanych z szeroko rozumianą ekologią. Zaangażowanie i oddziaływania wobec dziecka spowodują, że ta ważna  dla przyszłości naszej planety, a tym samym naszego istnienia, sprawa nabierze właściwych wymiarów i przyniesie wymierne efekty w postaci proekologicznych postaw – działań mieszkańców Ziemi. Uczniowie klas młodszych (1-3) zawsze  z wielkim zaangażowaniem biorą udział we wszelkich ekologicznych projektach, stąd  my – nauczyciele – mamy ogromne pole do popisu w tym względzie. Możemy bezpośrednio wpływać na  kształtowanie postaw proekologicznych naszych wychowanków i na to, czym ta przysłowiowa skorupka za młodu nasiąknie. Chciałabym tutaj wymienić kilka z działań, które miałam przyjemność realizować ze swoimi uczniami, obserwując przy tym ich zaangażowanie i licząc na wymierne korzyści.

–          akcja „Sprzątanie Świata”: oprócz pogadanki jej dotyczącej,  przynosi wymierny efekt w postaci kawałeczka wysprzątanej przez dzieci najbliższej okolicy,

–          Szkolne dni promocji zdrowia i związane z nimi konkursy plastyczne, merytoryczne, zabawa połączona z edukacją, wyrabianiem właściwych nawyków żywieniowych,

–          akcja „Owoce i warzywa w szkole”: systematyczne zajadanie przez dzieci witamin w postaci zdrowych jabłek, marchewek i innych smakołyków,

–          Festiwal Piosenki Szkolnej „Jedz owoce i warzywa – będziesz zdrów jak ryba”

radość „zdrowego śpiewania” połączona  z zapamiętywaniem tego, co istotne dla rozwoju dziecka,

–          udział w akcjach proponowanych przez fundację „Dzieci dla Ziemi” – zbieranie odzieży połączone z wyjaśnieniem zasad recyklingu i jego znaczenia dla naszej przyszłości,

–          konkursy od plastycznych typu „Śmieciowy potwór”, gdzie z odpadów i makulatury dzieci wykonują „cudeńka” ucząc się  kreatywności , do wiedzowych typu „Ekoomnibusik”, gdzie swoją wiedzę prezentują osoby w sposób szczególny zainteresowane ekologią,

–          pogadanki o spalaniu śmieci, szkodliwości takich działań i możliwych rozwiązaniach, oszczędzaniu wody, która jest wartością bezcenną sama w sobie, czy akcja gaszenia światła w ramach akcji „Godzina dla Ziemi”,

–          udział w konkursie „Tesco dla szkół – zdrowo najedzeni” – duży projekt, w który zaangażowani byli wszyscy uczniowie z klasy i ich rodzice: tworzyliśmy film, układaliśmy „zdrowe wiersze” oraz obchodziliśmy zdrowe mikołajki przy choince wykonanej z jabłek i innych cudownych owoców – fantastyczna zabawa !

Śmiem twierdzić, że my nauczyciele działając w ten, czy podobny sposób, angażując uczniów w działania proekologiczne sprawiamy, że owa skorupka nasiąka, nasiąka i …wcześniej czy później przyniesie wymarzone efekty, czego wszystkim oraz sobie życzę.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *