Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Ekologia dla najmłodszych

Ekologia dla najmłodszych

08:13 27-11-2014

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Dydaktyka , Wychowanie

Możemy bezpośrednio wpływać na kształtowanie postaw proekologicznych naszych wychowanków i na to, czym przysłowiowa skorupka za młodu nasiąknie.

Wszyscy znamy powiedzenie „Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci” i właśnie ono obrazuje podejście uczniów do zagadnień związanych z szeroko rozumianą ekologią. Zaangażowanie i oddziaływania wobec dziecka spowodują, że ta ważna  dla przyszłości naszej planety, a tym samym naszego istnienia, sprawa nabierze właściwych wymiarów i przyniesie wymierne efekty w postaci proekologicznych postaw – działań mieszkańców Ziemi. Uczniowie klas młodszych (1-3) zawsze  z wielkim zaangażowaniem biorą udział we wszelkich ekologicznych projektach, stąd  my – nauczyciele - mamy ogromne pole do popisu w tym względzie. Możemy bezpośrednio wpływać na  kształtowanie postaw proekologicznych naszych wychowanków i na to, czym ta przysłowiowa skorupka za młodu nasiąknie. Chciałabym tutaj wymienić kilka z działań, które miałam przyjemność realizować ze swoimi uczniami, obserwując przy tym ich zaangażowanie i licząc na wymierne korzyści.

-          akcja „Sprzątanie Świata”: oprócz pogadanki jej dotyczącej,  przynosi wymierny efekt w postaci kawałeczka wysprzątanej przez dzieci najbliższej okolicy,

-          Szkolne dni promocji zdrowia i związane z nimi konkursy plastyczne, merytoryczne, zabawa połączona z edukacją, wyrabianiem właściwych nawyków żywieniowych,

-          akcja „Owoce i warzywa w szkole”: systematyczne zajadanie przez dzieci witamin w postaci zdrowych jabłek, marchewek i innych smakołyków,

-          Festiwal Piosenki Szkolnej „Jedz owoce i warzywa – będziesz zdrów jak ryba”

radość „zdrowego śpiewania” połączona  z zapamiętywaniem tego, co istotne dla rozwoju dziecka,

-          udział w akcjach proponowanych przez fundację „Dzieci dla Ziemi” – zbieranie odzieży połączone z wyjaśnieniem zasad recyklingu i jego znaczenia dla naszej przyszłości,

-          konkursy od plastycznych typu „Śmieciowy potwór”, gdzie z odpadów i makulatury dzieci wykonują „cudeńka” ucząc się  kreatywności , do wiedzowych typu „Ekoomnibusik”, gdzie swoją wiedzę prezentują osoby w sposób szczególny zainteresowane ekologią,

-          pogadanki o spalaniu śmieci, szkodliwości takich działań i możliwych rozwiązaniach, oszczędzaniu wody, która jest wartością bezcenną sama w sobie, czy akcja gaszenia światła w ramach akcji „Godzina dla Ziemi”,

-          udział w konkursie „Tesco dla szkół – zdrowo najedzeni” – duży projekt, w który zaangażowani byli wszyscy uczniowie z klasy i ich rodzice: tworzyliśmy film, układaliśmy „zdrowe wiersze” oraz obchodziliśmy zdrowe mikołajki przy choince wykonanej z jabłek i innych cudownych owoców - fantastyczna zabawa !

Śmiem twierdzić, że my nauczyciele działając w ten, czy podobny sposób, angażując uczniów w działania proekologiczne sprawiamy, że owa skorupka nasiąka, nasiąka i ...wcześniej czy później przyniesie wymarzone efekty, czego wszystkim oraz sobie życzę.

Grażyna Tobolska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x