Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ JAK RADZIĆ SOBIE Z KONFLIKTEM W SZKOLE

JAK RADZIĆ SOBIE Z KONFLIKTEM W SZKOLE

08:51 12-10-2017

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Wicedyrektorzy , Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe , Zarządzanie Oświatą

Szkoła jako zbiorowość ludzi nie jest w stanie całkowicie wykluczyć konfliktów ze swojego funkcjonowania. Skoro nie można ich całkowicie wykluczyć, należy nauczyć się je rozwiązywać.

Szkoła jest zbiorowiskiem ludzi, tworzy wręcz społeczność. Jak każda społeczność złożona jest z jednostek o różnych charakterach, predyspozycjach, możliwościach i oczekiwaniach. Nietrudno więc domyśleć się, iż tego typu tygiel będzie źródłem licznych konfliktów - konfliktów występujących zarówno w płaszczyźnie źródła konfliktu, jak i osób, które w ten konflikt są zaangażowane. W pierwszej kolejności powinniśmy wyjaśnić, czym ów ten konflikt jest.

Słowo pochodzi z języka łacińskiego, conflictus  oznacza starcie. ,,W środowisku ludzkim konflikt oznacza starcie lub walkę dwóch (lub więcej) osób, które następuje wówczas gdy: zachowanie jednej ze stron przeszkadza w zaspokojeniu potrzeb drugiej, lub gdy mają one ze sobą niezgodne systemy wartości."[1] W szkole stronami konfliktu mogą być: uczeń-uczeń, uczeń-grupa uczniów, dwie grupy uczniów, uczeń-nauczyciel, grupa uczniów-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel, nauczyciel-grupa nauczycieli, rodzic-nauczyciel, grupa rodziców-nauczyciel, rodzic-dyrektor szkoły, grupa rodziców-dyrektor szkoły, nauczyciel-dyrektor, grupa nauczycieli-dyrektor. Listę tę można by wydłużać dodając do odpowiednich kombinacji pracowników administracji szkolnej, którzy mają styczność zarówno z uczniami oraz ich rodzicami jak i z pracownikami pedagogicznymi szkół.

Skoro już wiemy między kim mogą występować konflikty w szkole należy teraz zastanowić się,  czym te konflikty są spowodowane. Możemy wyróżnić trzy podstawowe rodzaje konfliktów:

  • konflikt interesów - który związany jest z zablokowaniem potrzeb. Dotyczy zarówno potrzeb rzeczowych (np. pieniądze, czas, podział pracy), potrzeb proceduralnych (np. sposobu prowadzenia rozmów) jak i potrzeb psychologicznych (np. poczucia własnej wartości, godności, szacunku);
  • konflikt relacji – to negatywny stosunek do innych osób. Związany jest z silnymi negatywnymi emocjami, złą komunikacją, stereotypami. Może pojawić się nawet wtedy, gdy nie ma obiektywnych powodów do konfliktu;
  • konflikt wartości – wynika z odmiennych systemów wartości, różnych światopoglądów, stosowania innych reguł sprawiedliwości.

            Konflikt zawsze postrzegany jest jako zjawisko złe i niepotrzebne. Ale czy nie jest przy tym nazbyt demonizowany? Jest on zjawiskiem naturalnym i nieuniknionym. Wcześnie dostrzeżony i odpowiednio poprowadzony może poprawić relacje międzyludzkie. Konflikt może też stanowić okazję do wprowadzenia nowych, lepszych sposobów komunikowania się. Daje możliwość poszerzenia samowiedzy np. jak reaguję w sytuacjach konfliktowych oraz jak sobie z tymi sytuacjami radzę. Natomiast konflikt długotrwały, nierozstrzygnięty powoduje niepokój, napięcie, stres, złe samopoczucie, gorsze relacje z ludźmi, poczucie krzywdy, a więc i chęć zemsty. Konflikt pomyślnie rozstrzygnięty przynosi: odprężenie, podwyższoną aktywność, zapał, dobre relacje, poczucie sukcesu i dumę z jego osiągnięcia.

            Tak więc widzimy, że szkoła jako zbiorowość ludzi nie jest w stanie całkowicie wykluczyć konfliktów ze swojego funkcjonowania. Skoro nie można ich całkowicie wykluczyć, należy nauczyć się je rozwiązywać. W szkole konflikty można rozwiązać na kilka sposobów, w zależności co jest źródłem konfliktu jak i pomiędzy jakimi stronami on się toczy. W przypadku szkoły rozwiązanie siłowe nie jest możliwe, bez względu na to jaka forma siły została użyta. W szkole większość konfliktów powtarza się, można więc wypracować pewne formy rozwiązywania ich. Często zdarza się, że z rozwiązaniem konfliktu zwracamy się do władzy wyższej lub w skrajnych przypadkach pozaszkolnej. W kolejnych artykułach chciałbym przedstawić sposoby rozwiązywania konfliktów, aby mogły być one rozwiązane w szkole bez udziału organów zewnętrznych i z satysfakcjonującym rezultatem dla stron konfliktu.

Mariusz Śmigasiewicz


[1]Gordon T.; Wychowanie bez porazek w szkole"; PAX; Warszawa 2004;

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x