Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Komunikacja dyrektora w XXI wieku

Komunikacja dyrektora w XXI wieku

09:09 20-03-2018

Dla kogo: Dyrektorzy

Kategoria: Wicedyrektorzy , Zarządzanie Oświatą

Jak komunikować się skutecznie? Jakich błędów unikać? Jakimi narzędziami może dysponować dyrektor? Czy komunikacja niewerbalna jest równie istotna jak komunikacja werbalna?

Sposób w jaki się porozumiewamy definiuje charakter naszych relacji z innymi ludźmi. Zarządzanie szkołą to nic innego jak podejmowanie decyzji na podstawie informacji, które do nas docierają, a które następnie przekazujemy dalej pozostałym członkom społeczności szkolnej. Funkcjonowanie  szkoły oparte jest na przepływie informacji pomiędzy grupą zainteresowanych: dyrekcją, rodzicami, nauczycielami, pracownikami szkoły i uczniami. Działania jakie podejmuje dyrektor w tym zakresie są niezwykle wiążące i mogą prowadzić zarówno do powstawania jak i do rozwiązywania problemów.  Zatem trafność i skuteczność podejmowanych decyzji w dużej mierze zależą od dyrektora i jego umiejętności komunikowania się z członkami społeczności szkolnej. Właśnie dlatego zaciekawiła mnie tematyka narzędzi komunikacyjnych wykorzystywanych przez dyrektora w swojej codziennej pracy.

Jak komunikować się skutecznie? Jakich błędów unikać? Jakimi narzędziami może dysponować dyrektor? Czy komunikacja niewerbalna jest równie istotna jak komunikacja werbalna? Na te i inne pytania postaram się znaleźć odpowiedź w poniższym tekście. 

Wybrane przeze mnie zagadnienie zostanie omówione przez pryzmat moich prywatnych obserwacji- tego z jakimi dyrektorami współpracowałam w trakcie swojej piętnastoletniej praktyki zawodowej (a było ich wielu). Typ osobowości jaki posiada „szef” , według mnie, również rzutuje na wybierane przez siebie narzędzia komunikacji. I tak dyrektor, który potrafi odpowiednio wykorzystać stosowane przez siebie sygnały mimiczne: np. uśmiech, spojrzenie, zmarszczenie brwi czy mowę ciała,  nie będzie musiał sięgać po środki pisemne, które w niektórych sytuacjach mają charakter zbyt formalny i biurokratyczny. Równocześnie odczytywanie emocji innych ludzi, z którymi współpracujemy, jest umiejętnością nad wyraz przydatną.

Z drugiej strony, żyjemy w świecie zdominowanym przez środki masowego przekazu, również w edukacji. Już samo wykorzystywanie dzienniczka internetowego oraz skala i zakres informacji, które docierają do nas z różnych źródeł  np. na piśmie z instytucji, z którymi współpracuje szkoła i od których jest zależna, powoduje, że dyrektor powinien posiadać rozwinięte umiejętności analityczne. Z dnia na dzień, informacji tych przybywa, a więc odpowiednia ich selekcja to część pracy nauczyciela i dyrektora.

Z mojego doświadczenia wynika, że zarządzanie zespołem nauczycieli bazuje na codziennym przepływie informacji. Istotny jest również czas w jakim wiadomość dociera do zainteresowanych oraz sposób przekazu jej treści. Problemy, które generują się w szkołach, niejednokrotnie wynikają z braku informacji, bądź zbyt późnego ich przekazania danej osobie lub grupie. Zatem celowe jest działanie zapobieganiu wymienionym przeze mnie powyżej błędom w komunikacji. Biegłość w formułowaniu różnorakich odpowiedzi w formie pisemnej, to zdecydowanie kolejna cecha pożądana u dobrego dyrektora. Styl, ton, leksyka i format wypowiedzi jakie dyrekcja stosuje w pracy codziennej, zależą od osoby piastującej stanowisko i nie powinny opierać się na umiejętnościach osoby zatrudnionej w sekretariacie szkolnym.

   Podsumowując, tematyka narzędzi komunikacyjnych w pracy dyrektora to zagadnienie złożone, obejmujące różne rodzaje komunikacji werbalnej i niewerbalnej, uzależnione od osobowości dyrekcji oraz wachlarza jego/jej posiadanych umiejętności. W dwudziestym pierwszym wieku, środki komunikacji zmieniają się wraz z wykorzystywaną przez nas technologią. Do sprawnego funkcjonowania szkoły nie wystarcza dziś rozmowa w zaciszu gabinetu, pokoju nauczycielskim czy też na korytarzu. Równie ważnymi elementami komunikacji są: mail, telefon, wiadomości tekstowe (sms) a kto wie, może wkrótce rozmowa za pomocą komunikatorów internetowych typu WhatsApp, Viber czy Messenger Facebook?

 

Katarzyna Bolesta-Siwek - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x