Kreatywne spotkania w ramach Roku Otwartej Szkoły

Dawno nie widziana na łamach Edurady autorka znów dzieli się pomysłami na niebanalną i angażującą pracę z dziećmi w edukacji wczesnoszkolnej. Dziś o szkole otwartej – w sposób nieoczywisty.

„Otwarta szkoła to taka, która nie zamyka się na kulturę, sztukę, sport, środowisko lokalne. Potrafi korzystać z tego, co ją otacza”. To zadania  MEN na bieżący rok szkolny.

Korzystając z sąsiedztwa zespołu szkół ponadgimnazjalnych z moją szkołą podstawową, przy udziale rodziców, zostałam do niej zaproszona wraz ze swoimi uczniami. Wybraliśmy się na wycieczkę, ta z kolei okazała się przysłowiowym „strzałem w dziesiątkę”.

Specyfika szkoły sprawiła, że mogliśmy wziąć udział w zajęciach z carvingu (rzeźbienie w warzywach i owocach), odwiedzić adeptki sztuki fryzjerskiej, porozmawiać z nauczycielem  zgłębiając tajniki ślusarstwa, zajrzeć do warsztatu samochodowego oraz poeksperymentować z nauczycielem elektrykiem. Uczniowie z trzeciej klasy szkoły podstawowej, którzy znaleźli się wśród młodzieży, doskonale poradzili sobie z nową rzeczywistością. Byli bardzo skupieni na zajęciach, zadawali wiele pytań, mogli dotknąć i przemyśleć, poznać i spróbować. Podczas zajęć wykorzystywano metody aktywizujące, a o ich efektywności nie trzeba nikogo przekonywać.

Wreszcie takie smaczki tej ekspedycji…integracja z młodzieżą,  jej przesympatyczne, obustronne korzyści, dzieci ze swoją ciekawością świata  i młodzi ludzie, którzy doskonale sobie z nią radzą. Przepiękna rozmowa o szacunku do drugiego człowieka, jego pracy bez względu na jej rodzaj w warsztacie ślusarskim, wśród ciężkich maszyn, dowodzi niezbicie, że nie liczy się gdzie, ważne, jest z kim oraz o czym toczymy rozmowę.

To była bardzo kreatywna wycieczka. Dokonała się w wielu wymiarach od zdrowego i smacznego, estetycznego carvingu, poprzez  modne fryzury, istotne ślusarsko – elektryczne doświadczenia, do rozmów z ludźmi w młodszym i starszym wieku.

Co było najważniejsze ? Nie potrafię udzielić jednoznacznej odpowiedzi. W zamian opracowałam scenariusz zajęć i podzieliłam się  nim  ze swoimi koleżankami w pracy.

Z pełnym przekonaniem zachęcam do organizowania takich wypraw z uczniami, do placówek różnych szczebli. To odchodzenie od pracy w ławkach, dotykanie i przeżywanie sprawia, że szkoła może być ciekawa i przekazywać wiedzę w interesujący sposób. 

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZWIĄZANY Z AKCJĄ  „OWOCE I WARZYWA W SZKOLE”


TERMIN ZAJĘĆ: 7. 04. 2016 r.

CZAS TRWANIA ZAJĘĆ: 45 min.

UCZESTNICY: uczniowie kl. III b

TEMAT ZAJĘĆ: Co to jest carving ?

CELE SZCZEGÓŁOWE:

 

–          uczeń poznaje pojęcie CARVINGU,

–          zna wartości odżywcze warzyw i owoców,

–          wykonuje własne projekty z warzyw i owoców,

–          dba o higienę podczas pracy,

–          je drugie śniadanie,

–          integruje się z młodzieżą.

 

OPIS ZAJĘĆ:

 1. Pogadanka i prezentacja multimedialna na temat CARVINGU zaprezentowana przez nauczycielkę Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2.

2. Podział uczniów na grupy pięcioosobowe, w których liderem jest wykwalifikowana uczennica ze szkoły ponadgimnazjalnej.

 Prezentacja multimedialna

3. Wykonywanie zadań w grupach – dekoracyjne rzeźbienie owoców i warzyw, indywidualne wykonywanie projektów postaci wg pomysłów uczniów.

  Rzeźbienie w warzywach

  Inicjały klasy

  Smaczne zwierzątka

  Jeden z efektów carvingu

  Pływające trójki

  Cudeńka z pora i cebuli

4. Drugie śniadanie – spożywanie własnoręcznie wykonanego, zdrowego posiłku

5. Podsumowanie

Przypomnienie wartości odżywczych warzyw i owoców oraz zasad higieny podczas posiłków.

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *