Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Książka Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych

Książka „Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych”

12:07 26-02-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi , Recenzje

Naszym celem jest wspieranie nauczycieli w tworzeniu szkoły przyjaznej i wspierającej dla wszystkich uczniów: błyskotliwych i z trudnościami, przebojowych i nieśmiałych, zdrowych i z niepełnosprawnościami.

Od kilku lat w polskiej szkole stawia się na edukację włączającą:  nie uczymy osób z niepełnosprawnością, jak mają dostosować się do nas, ale raczej dokładamy starań, aby stworzyć im takie warunki, by jak najlepiej mogły funkcjonować w szkole – a później w społeczności. To nie osoba z niepełnosprawnością dostosowuje się do ogółu – to raczej społeczeństwo dostosowuje się do jej potrzeb, wspiera w trudnościach, promuje rozwijanie potencjału.

Zadania współczesnych nauczycieli są jeszcze bardziej złożone niż kilkadziesiąt lat temu. Ich codzienna praca wymaga wiedzy i umiejętności, które niekoniecznie przekazano im podczas studiów.  Dla większości nauczycieli dobro dziecka jest największą wartością i nie mają oni wątpliwości, że pomagać i wspierać warto i należy. To, co budzi często frustrację to brak doświadczenia, wiedzy, umiejętności i narzędzi, aby tę pomoc na najwyższym poziomie oferować.

Odpowiedzią na tę frustrację i zapotrzebowanie jest nasza książka. Zebraliśmy najbardziej wartościowe artykuły dotyczące pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, które na przestrzeni ostatnich pięciu lat pojawiały się na naszym portalu Edurada.pl. Wszystkie one zostały napisane przez ekspertów-praktyków: osoby, które zawodowo związane są z oświatą i pracą z uczniem z trudnościami. Na kartach książki znajdą Państwo zarówno wiedzę teoretyczną, jak i praktyczne rozwiązania dotyczące codziennej pracy z uczniami w klasie, współpracy z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi czy wreszcie z rodzicami uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, która również często nastręcza wielu trudności.

Książka składa się z pięciu części. Część pierwsza dotyczy aktualnej sytuacji prawnej uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, a więc rozporządzeń dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pracy z uczniem z niepełnosprawnością i nauczania indywidualnego przyjętych latem 2017 roku. Znajdą tu państwo przepisy, procedury, wzory dokumentów, nowe zadania nauczycieli i nowe rozwiązania prawne na rzecz uczniów.

Część druga to organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. Tu piszemy o tym, kto jest za co odpowiedzialny, jak oferować pomoc w praktyce, jak przekuć rozporządzenia w codzienne funkcjonowanie, pamiętając przede wszystkim o tym, że ostatecznym beneficjentem naszych działań ma być uczeń. „Człowiek, nie papierologia” – tak zatytułowała swój tekst o tworzeniu indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego Krystyna Budzianowska, i tak chcielibyśmy myśleć o propozycjach zawartych w naszej publikacji.

Część trzecia, zatytułowana „Uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych” pochyla się nad konkretnymi problemami, jakich mogą doświadczać uczniowie, i sposobami ich rozwiązania. Uczeń z zaburzeniami uczenia się, z ADHD czy zaburzeniami spektrum autyzmu, z cukrzycą lub chorobą psychiczną – opisy trudności i metody wsparcia znajdą Państwo właśnie w tej części. Tutaj również teksty, które można podsunąć rodzicom uczniów z problemami – o poradni psychologiczno-pedagogicznej czy niewdzięcznej roli nauczyciela, który często bywa pierwszą osobą, która zwraca uwagę na niezdiagnozowany dotąd problem dziecka.

W części czwartej skupiamy się na uczniach, których trudności związane są raczej ze sferą emocjonalną i behawioralną. Tu przeczytają Państwo, skąd biorą się trudne zachowania uczniów, o czym mogą świadczyć i jak na nie reagować. Tu piszemy o uczniach agresywnych, ale również wycofanych. Tu zwracamy uwagę na problemy pojawiające się w wielu lat „nastu”, kiedy świat bywa trudny do zrozumienia i zaakceptowania.

Wreszcie w ostatniej części prezentujemy recenzje innych publikacji, które nasi eksperci uznali za cenne i pomoce w codziennej pracy. Warto przeczytać, być może nawet uzupełnić o nie własną bibliotekę.

Mamy nadzieję, że nasza publikacja okaże się pomocna w Państwa codziennej pracy. Naszym celem jest wspieranie nauczycieli w tworzeniu w szkołach środowiska przyjaznego i wspierającego dla wszystkich uczniów: tych błyskotliwych i tych z trudnościami, tych przebojowych i tych nieśmiałych, tych zdrowych i tych z niepełnosprawnościami. Jednocześnie zależy nam, aby nauczyciele podejmujący to zadanie mieli poczucie kompetencji, wiary w siebie i swoje umiejętności oraz świadomość, że nie są w swoich wysiłkach sami.

 

Karolina Isio-Kurpińska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x