Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Menedżer w szkole?

Menedżer w szkole?

08:49 23-11-2017

Kategoria: Wicedyrektorzy , Zarządzanie Oświatą

Zarządzanie placówką oświatową to zadanie dyrektora szkoły. Czy można go nazwać menedżerem? Jakie powinien posiadać umiejętności?

Od najmłodszych lat interesowała mnie tematyka związana z kierowaniem zakładem pracy i zasobami ludzkimi.  Ukończyłem Magisterskie Studia Menedżerskie na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, a następnie studia podyplomowe MBA w języku angielskim w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej.

Podczas studiów doszedłem do wniosku, że menedżer musi się ustawicznie kształcić. Spowodowane jest to faktem, że aby zarządzać zasobami ludzkimi i zakładem pracy trzeba mieć wiedzę z zakresu prawa pracy, trzeba być na bieżąco ze zmianami, które wchodzą w życie, przepisy są ustawicznie nowelizowane. Trzeba znać wszystkie rodzaje umów o pracę, okresy wypowiedzeń, umowy muszą być zawierane zgodnie z obowiązującymi przepisami, ponieważ w przypadku, kiedy pracownik jest zwolniony ma prawo odwołania się do Sądu Pracy. W przypadku, gdy umowa jest prawidłowo zawarta, pracodawca wygra w Sadzie sprawę. Jednak w przypadku źle zawartej umowy o pracę bądź wadliwego rozwiązania stosunku pracy, to pracodawca przegra sprawę i jest narażony na straty finansowe. 

Kolejnym ważnym narzędziem pracy menedżera według mnie jest umiejętność wyselekcjonowania odpowiedniego kandydata w procesie rekrutacji do pracy. Dyrektor powinien umieć ocenić przydatność do pracy kandydata na podstawie przedstawionych dokumentów takich jak: odpowiednie np. dyplomy ukończenia wyższej uczelni, świadectw pracy, dokumentów potwierdzających np. poziom znajomości języków albo / lub świadectw potwierdzających znajomość programów komputerowych. Po za weryfikacją formalną powinien zweryfikować faktyczne umiejętności kandydata, który aplikuje na konkretne stanowisko, ponieważ zdarzają się takie sytuacje, w których kandydat ma bardzo dobre przygotowanie merytoryczne, ale nie posiada odpowiedniego stopnia komunikacji społecznej niezbędnej do pracy w danym zakładzie pracy, jest konfliktowy i dezorganizuje prace innych pracowników.

Kolejna cechą, którą powinien posiadać menedżer jest umiejętność zarządzania swoim czasem i pracą pracowników. Dobry menedżer organizuje czas w sposób efektywny, czyli taki, aby mieć czas na nadzorowanie pracowników, przydzielanie im zadań w odpowiedniej ilości, koniecznie musi znać przepisy prawa, umieć ocenić pracę podwładnych w sposób merytoryczny i przekazywać polecenia pisemnie, aby kontrować pracę podwładnych. Powinien też dobrze orientować się w finansach, aby w zakładzie była płynność finansowa, nadzorować odprowadzanie składek społecznych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i inne pochodne. Znać się dobrze na księgowości, monitorować pracę podległych księgowych. Ponadto powinien dbać o BHP w pracy, ponieważ w przypadku wypadku lub błędów pracowników menedżer jest prawnie odpowiedzialny. Reasumując, menedżer, aby prawidłowo i efektywnie zarządzać musi mieć wiedzę ze wszystkich wymienionych wyżej dziedzin.

Moim zdaniem bez powyższych umiejętności nie można pełnić w sposób prawidłowy nadzoru nad pracownikami, aby ocenić i kontrolować ich pracę. Według mnie menedżer musi ustawicznie się dokształcać, aby nadążać za zmianami w przepisach, z metodami pracy i z właściwą motywacją pracowników oraz ze zmieniającą się rzeczywistością, zarządzać z wyzwaniem czasów, w których żyje i pracuje.

Witold Wojciechowski

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x