Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Muzyka jest w nas

Muzyka jest w nas

09:13 20-07-2017

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice , Studenci

Kategoria: Podstawa programowa , Dydaktyka

Muzyczne pasje młodzieży można wykorzystać jako silną motywację do nauki języka obcego.

Pracując ze swoimi uczniami, wielokrotnie powtarzam im, że języków obcych warto się uczyć. W dobie globalizacji znajomość języków obcych staje się niezbędna i powinna być oczywista. Staram się wpoić młodzieży przekonanie, iż nie wiadomo kiedy, gdzie i w jakich okolicznościach znajomość języka niemieckiego może im się przydać: może będą to wakacje zagraniczne, może kiedyś w przyszłości będzie to stypendium lub praca za granicą, a może tutaj w Polsce zaczepi ich obcokrajowiec i zapyta o drogę do dworca lub poczty.

            Jako nauczyciel-stażysta wciąż borykam się z problemem, jak zmotywować młodzież do nauki języka niemieckiego i poszukuję sposobów rozbudzenia ich ciekawości. Jednym ze sposobów jest według mnie wykorzystanie i zastosowanie na lekcjach języka obcego piosenek i muzyki. Pomysł podsunęli mi w pewnym stopniu sami uczniowie. Przy okazji pracy nad rozdziałem o sztuce, rozmawialiśmy m.in. o muzyce, o tym, czy muzyka jest ważna w ich życiu. Prace pisemne, jakie uczniowie przygotowali na temat muzyki, były dla mnie cennym źródłem informacji o muzycznych pasjach moich uczniów i uświadomiły mi, jak wiele zalet może mieć wykorzystanie muzyki w procesie dydaktycznym. Myślę, że warto wspomnieć o kilku z nich:

  • ·Muzyka jest częścią życia młodzieży, która słucha jej w drodze do szkoły, w czasie przerw i w drodze powrotnej do domu. Muzyka wyzwala z młodzieży pozytywną energię, która może być czynnikiem silnie motywującym do nauki języka obcego.
  • ·Język użyty w piosenkach, zwłaszcza współczesnych, jest żywy i autentyczny.
  • ·Piosenki silnie oddziałują na emocje, a co za tym idzie powinny przyczyniać się do lepszego zapamiętywania.

Piosenkę traktuję zazwyczaj jako uzupełnienie i urozmaicenie materiału gramatycznego lub leksykalnego. Zważywszy na to, że w szkole mamy do czynienia z uczniami o różnych możliwościach i umiejętnościach, muzyka wydaje się jednym ze sposobów pokazania uczniom różnych możliwości i sposobów uczenia się.  Piosenka dzięki swojej atrakcyjności ułatwia uczniom zapamiętywanie określonego materiału.

A jak to wygląda w praktyce? Oto kilka sposobów wykorzystania muzyki na lekcji:

  • ·ćwiczenie rozumienia ze słuchu (uzupełnianie tekstu z lukami);
  • ·tłumaczenie tekstów piosenek;
  • ·przygotowanie odpowiedniej atmosfery (np. świątecznej);
  • ·ćwiczenie wymowy i intonacji;
  • ·pretekst do ćwiczeń w mówieniu;
  • ·poszerzanie słownictwa (np. przymiotniki); i wiele, wiele innych …

Muzyka ma w sobie potencjał jako materiał dydaktyczny w procesie uczenia się i nauczania języka obcego. Piosenka uatrakcyjnia lekcję, rozwija i wzmacnia motywację uczniów.

Wioletta Staniak-Ćwiek nauczyciel stażysta. We wrześniu 2012 r. rozpoczęła swoją przygodę z nauczaniem języka niemieckiego w gimnazjum.

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x