Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Nauczyciel gimnazjum – praca w klasie czwartej szkoły podstawowej.

Nauczyciel gimnazjum – praca w klasie czwartej szkoły podstawowej.

09:00 28-02-2018

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice , Studenci

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Podstawa programowa , Dydaktyka

W systemie edukacji od 1 września zaszły zmiany: likwidacja gimnazjów i powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej. Zmiany te wiążą się z wyzwaniami, dla uczniów, ich rodziców i kadry pedagogicznej.

W systemie edukacji od 1 września zaszły poważne zmiany. Zlikwidowano gimnazja i powrócono do systemu ośmioklasowej szkoły podstawowej. Zmiany te wiążą się z poważnymi wyzwaniami, przed jakimi stają uczniowie, ich rodzice i kadra pedagogiczna. Nauczyciele gimnazjów, które przekształcono w szkoły podstawowe potrzebują  wsparcia  w radzeniu sobie z wyzwaniami wychowawczymi związanymi ze zmianami w systemie oświaty, oraz zmianami rozwojowymi dzieci w klasach IV – VI.  Konieczne jest przygotowanie i zapoznanie z podstawową wiedzą na temat wychowania w okresie rozwojowym obejmującym dzieci w klasach IV – VI, a także zrozumienie, jak wykorzystać kompetencje wychowawcze w konkretnych sytuacjach związanych z sytuacjami, z jakimi w swojej pracy spotykają się nauczyciele. Pierwszym krokiem uczynionym przez nauczyciela może być uświadomienie sobie różnic dzielących edukację uczniów klas czwartych od nauczania w klasach starszych.

 O czym powinien pamiętać nauczyciel, który wcześniej pracował w gimnazjum:

  • Dziesięciolatek jest radosny – pozytywnie nastawiony do świata; lubi cały świat, a szczególnie swoich rodziców -  silny autorytet ojców i dorosłych.
  • Uczeń klasy czwartej jest tolerancyjny i przyjacielski.
  • W klasach IV – VI następuje  budowanie pierwszych przyjaźni, opartych nie tylko na wspólnej zabawie, ale także na lojalności, wzajemnej pomocy i zaufaniu.
  • U uczniów klas czwartych występuje niezdolność rozumowania hipotetyczno – dedukcyjnego.
  • W czasie lekcji występuje trudność przeprowadzania operacji na materiale, który nie jest odzwierciedlony w rzeczywistości.
  • Uczenie na konkretach i inne tempo pracy  jest typowe dla tej grupy wiekowej.
  • Rozwój fizyczny dzieci w środkowym wieku szkolnym jest zróżnicowany. Po raz pierwszy wyraźnie zaznaczają się w rozwoju różnice pomiędzy chłopcami i dziewczynkami oraz indywidualne – pomiędzy poszczególnymi dziećmi.
  • Grupy rówieśnicze powiększają się i dzielą według płci.  Dziewczynki mają tendencję do budowania małych i raczej stabilnych grup, chłopcy z  kolei tworzą grupy większe, charakteryzujące się częstszą i  dalszą eksploracją środowiska fizycznego.
  • Grupy rówieśnicze stanowią, obok szkoły, główne środowisko uczenia się dzieci.
  • Ważniejszą rolę od rodziców, nauczycieli i innych dorosłych zaczynają odgrywać w życiu dziecka rówieśnicy. W grupie rówieśniczej tworzą się zręby tożsamości społecznej.
  • Potrzeba afiliacji (bliskiego związku) jest powszechną potrzebą dzieci klas czwartych.
  • Od klasy czwartej jednego nauczyciela zastępuje grupa innych, nowy wychowawca ma z klasą kilka, a bywa, że tylko jedną godzinę w tygodniu przez co niektóre problemy umykają uwadze i nie zostają rozwiązane.
  • Wychowawca mógłby stać się osobą gwarantującą dzieciom poczucie bezpieczeństwa, co zmniejszyłoby stres spowodowany przejściem do klasy czwartej i rozstaniem z dobrze znanym wychowawcą klas I - III.

 

Maria Stawska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x