Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Nauczycielu – nie nudź!

Nauczycielu – nie nudź!

08:19 20-07-2015

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Podstawa programowa , Dydaktyka

„Ucz z sercem”- zaangażowanie nauczyciela da więcej, niż najlepsze techniki skutecznego nauczania. Zwiększanie skuteczności nauczania wymaga stosowania odpowiednich procedur. Składają się na nie metody nauczania, sposoby oceniania, formy pracy i środki dydaktyczne

Należy jednak od razu stwierdzić, że nie ma jednej, uniwersalnej drogi gwarantującej osiągnięcie sukcesu w nauczaniu. Są liczne przykłady różnych postaw nauczycieli stosujących różne metody nauczania, formy pracy, systemy oceniania, przyjmujących różne priorytety kształcenia i osiągających dobre wyniki nauczania. Różnica między dobrym nauczycielem, a wspaniałym nauczycielem polega na tym, jaką wiedzę posiada on w swoim przedmiocie i czy jest pasjonatem nauczania. Zarówno pasjonatem przedmiotu, jak i sposobu w jaki uczy. Jego zajęcia powinny być ciekawe, wiadomości podawane żywo, musi on umieć zaciekawić ucznia swoim przedmiotem. Zadaniem dobrego nauczyciela jest jak pisze M.Taraszkiewicz "uczyć tak, aby uczeń sam zaczął się uczyć".

Uczniowie zawsze bardzo dobrze wyczuwają, czy ich nauczyciel jest prawdziwym pasjonatem, czy takiego udaje. Każdy nauczyciel powinien być refleksyjnym praktykiem, czyli badać swój warsztat pracy, co jakiś czas burzyć rutynę i przyzwyczajenie. W szkole mamy do czynienia z różnymi uczniami, zarówno z uczniami uczącymi się systematycznie każdej lekcji, z uczniami sprytnymi i inteligentnymi, ogarniającymi sens zagadnienia, ale nie pracującymi planowo i systematycznie, jak i z uczniami opanowującymi każdą lekcję pamięciowo lub z uczniami mało zainteresowanymi danym przedmiotem. Należy jednak każdemu uczniowi umożliwić dalszą drogę rozwoju, wskazując mu różne możliwości i sposoby uczenia się. Nauczyciel powinien zadawać uczniom zadania  różnego typu, nie tylko takie, na które odpowiedzią jest wiedza odtwórcza, ale również takie, które sprawdzają stan myślenia uczniów. W szkole sprawdzają się te metody, w które nauczyciele angażują swoją osobowość. Nawet najlepsze pomoce dydaktyczne nie pomogą, jeżeli osobowość nauczyciela będzie dla  uczniów  nieatrakcyjna. „Ucz z sercem”- zaangażowanie nauczyciela da więcej, niż najlepsze techniki skutecznego nauczania.

Kanon skutecznego nauczania:

  • Zdefiniuj klarownie cel dydaktyczny zajęć.
  • Staraj się dobierać metodę do celu dydaktycznego oraz typu osobowości słuchaczy.
  • Nie używaj zbyt często tych samych metod.
  • Przygotuj zajęcia i materiały dydaktyczne perfekcyjnie.
  • Prowokuj słuchaczy do aktywnego uczestnictwa, ale nie pozwalaj na zdominowanie zajęć aktywistom.
  • Aby rozbudzić w uczniach fascynację, nauczyciel sam musi być zafascynowany przedmiotem, który wykłada.
  • Iskra w jego oku, ton głosu i sposób, w jaki opowiada, stanowią dla innych nie zawsze uświadomiony, ale czytelny przekaz: „To, czym mamy się dziś zajmować, jest niezmiernie ciekawe!”
  • Entuzjazm nauczyciela dzięki mechanizmowi odzwierciedlania i dostrajania przenosi się na uczniów.
  • Uczyć efektywnie to uczyć interesująco !
  • Poszerzaj swoje kompetencje w zakresie edukacji ucznia zdolnego

„Miałem sześciu lojalnych pomocników. Służyli mi dobrze i wiernie. Ich imiona to „Dlaczego”, “Co” i “Kiedy” oraz „Jak” i „Gdzie” i „Kto”?  /Rudyard Kipling/

Maria Stawska - edukator instytutu, wieloletni nauczyciel szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, doradca metodyczny. Od ponad dziesięciu lat certyfikowany edukator współpracujący z placówkami doskonalenia nauczycieli, prowadzi szkolenia z zakresu ewaluacji, podstawy programowej, przepisów prawa oświatowego dla nauczycieli.

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x