Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Noworoczne refleksje dyrektora szkoły

Noworoczne refleksje dyrektora szkoły

08:16 05-01-2016

Dla kogo: Dyrektorzy

Kategoria: Prawa i obowiązki w szkole , Prawo oświatowe , System oświaty

Na początek roku 2016 – o czym w okresie noworocznym powinien pomyśleć dyrektor szkoły. Nowy rok – to czas refleksji, również dla dyrektora szkoły.

Pierwsza refleksja – koniec roku kalendarzowego (a więc i, niestety, budżetowego), to połowa roku szkolnego. Wszyscy cieszą się z początku nowego roku – dla dyrektora, do początku roku zostało jeszcze wiele miesięcy… To przypomina nam, jak bardzo sytuacja w oświacie różni się od sytuacji w „normalnych” instytucjach. Pokazuje, że prawo oświatowe, cała rzeczywistość oświatowa jest tak różna.

To uświadamia dyrektorom, skąd tak często pojawiają się niezrozumiałe żądania i oczekiwania wobec szkoły – bardzo często wynikające, właśnie z tego „niedopasowania” możliwości szkoły i oczekiwań płynących z zewnątrz… Przed dyrektorem stoi zadanie – być cierpliwym i pamiętać, że szkoła to instytucja, która zajmuje się przede wszystkim nauczaniem dzieci, a nie leczeniem zębów, wsparciem środowiskowym, czy rozwiązywaniem konfliktów w rodzinach…

Druga refleksja ma już bardziej konkretny i formalny wymiar. Przełom starego i nowego roku kalendarzowego to czas na zamknięcie dwóch poważnych, obowiązkowych obszarów – kontroli zarządczej i podsumowania pierwszego etapu ewaluacji wewnętrznej. Musimy podsumować poprzedni rok, zamknąć raport kontroli zarządczej, przygotować i określić nowe cele i zadania dla pracowników na nadchodzący rok kalendarzowy, określić ryzyka. Pamiętajmy, że powinno to zostać zapisane w protokole rady pedagogicznej. Początek roku kalendarzowego to dobry czas na analizę stanu bezpieczeństwa i dotyczących go procedur obowiązujących w szkole.

Drugi obszar to ewaluacja wewnętrzna – początek roku kalendarzowego, to dobry moment, by zakończyć przygotowanie, opracowywanie raportów. To dobra chwila by przedstawić je radzie pedagogicznej, wspólnie przeanalizować i sformułować wnioski i zadania na drugie półrocze. Musimy mieć przecież czas na ich rozsądne wdrożenie i obserwację efektów…

Marek Hampel

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x