Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ RODZICE W SZKOLE. Wywiadówka

RODZICE W SZKOLE. Wywiadówka

08:00 16-03-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Poradnik wychowawcy

Wydawać się może, że w dzisiejszej szkole przeprowadzenie efektywnego spotkania z rodzicami nie stanowi już większego problemu. Czy tak jest rzeczywiście?

Temat współpracy z rodzicami, poruszany bardzo często w mediach oświatowych, znajduje swoje odzwierciedlenie w działaniach legislacyjnych Ministerstwa Edukacji Narodowej. W ustawie o systemie oświaty w 2007 roku przyznano większe uprawnienia rodzicom, jako partnerom szkoły; rola rodziców została też ujęta w kierunkach polityki oświatowej MEN. Problem współpracy szkół z rodzicami bywa często tematem szkoleń zamawianych w Instytucie Kształcenia Eko-Tur.

Jak wskazują badania, bardzo duża grupa rodziców jest niezadowolona z jakości tej współpracy, a głównym miernikiem tej satysfakcji jest niedostateczna umiejętność przeprowadzania przez pedagogów efektywnych wywiadówek.

Ponieważ tak jak wielu z nas występuję w dwóch rolach – rodzica (sam ma dwie córki w szkole), a także nauczyciela, który niejednokrotnie takie spotkanie organizował, spróbuję na problem dobrego spotkania z rodzicami spojrzeć zarówno z perspektywy nauczyciela, który podczas takiego zebrania ma określone cele do zrealizowania oraz z perspektywy rodziców, którzy także mają swoje specyficzne oczekiwania.

Perspektywa nauczyciela:

- znowu przyjdzie mało rodziców, a jeżeli już przyjdą, to nie ci, których przybycia oczekuję,

- nie będą zainteresowani tym, co mam im do przekazania, zabierają głos tylko wtedy, kiedy chodzi o sprawy ich dziecka,

- nie są zaangażowani w sprawy klasy,

- na pewno będzie problem przy wyborze „trójki klasowej”.

Perspektywa rodziców:

- kolejny raz wychowawczyni się spóźniła, a ja czekam, a przecież musiałam zwolnić się z pracy,

- znowu nauczycielka będzie czytała jakieś niezrozumiałe, nudne regulaminy, a nie skupia się na tym, co najważniejsze – jak uczy się moja córka,

- oczywiście najważniejsze będą składki pieniężne,

-  jak mam ciekawy pomysł, nigdy nie ma czasu na jego przedstawienie,

- nuda jak zawsze.

Powyższe cytaty są prawdziwe – są wynikiem badań, które prowadzę od lat podczas zajęć w szkołach na temat współpracy z rodzicami. Nam nauczycielom wydaje się, że mamy wiele ważnych informacji do przekazania – dla rodzica są one albo oczywiste, albo nieistotne. Czy można te dwie rzeczy pogodzić?

Zastanówmy się, jakie zastrzeżenia wobec nas nauczycieli mamy my - rodzice:

Przede wszystkim uważamy, że spotkania bardzo często są nieprzygotowane, np. w trakcie rozmowy poszukujemy danych w dzienniku. Zwracamy także baczną uwagę na wygląd nauczyciela, chcemy, aby wychowawczyni naszych dzieci poprzez swój wygląd wyrażała szacunek wobec nas rodziców. Nie lubimy, gdy musimy czekać (choćby tylko 3 minuty) stłoczeni pod drzwiami sali.

Bardzo nam przeszkadza brak fachowych porad w zakresie postępów w nauce i w zachowaniu, a skupianie się jedynie na dokumentach szkoły.

Najbardziej boli nas jednak niedelikatność w przekazywaniu informacji o trudnościach i niepowodzeniach naszych dzieci. Nie życzymy sobie, aby nauczyciel na forum krytykował zachowanie czy brak postępów w nauce naszych dzieci.

Teraz czas na krytykę przez nas nauczycieli naszych rodziców:

Uważamy, że jesteście bierni podczas zebrań i niechętnie podejmujecie jakiekolwiek działania. Przykro nam, że bardzo często krytykujecie szkołę, podważacie nasz nauczycielski autorytet. Mamy wrażenie, że nie jesteście z nami szczerzy w zakresie niektórych form zachowań własnych dzieci. Dziwi nas brak zainteresowania nauką w sytuacji, gdy Wasze dziecko dobrze się uczy.

Spróbujmy wspólnie zastanowić się, jak zorganizować dobrą wywiadówkę, która zadowoli obie strony.

 Perspektywa nauczyciela

- powinienem się do takiego spotkania dobrze przygotować, wcześniej spisać i przeanalizować oceny moich uczniów tak, by móc o każdym powiedzieć kilka istotnych informacji,

- na zebranie przyjdę kilkanaście minut przed wyznaczoną godziną. Będzie to dobry moment do nawiązania pierwszego miłego, mniej formalnego kontaktu,

- na to dzisiejsze, szczególne spotkanie ubiorę się o jeden stopień bardziej elegancko niż każdego innego dnia. Przecież w mojej klasie są rodzice reprezentujący różne zawody – wyrażę tym swój szacunek wobec nich,

- o sukcesach naszych uczniów chętnie będę mówiła na forum, natomiast zadbam, aby wszystkie indywidualne i trudne sprawy dotyczące zachowania uczniów omówić w innym czasie, dbając o poczucie bezpieczeństwa rodziców.

- poprowadzę zebranie w dobrym tempie, rzeczy najmniej istotne zostawię na koniec, postaram się, aby wszystkie obowiązkowe informacje (dokumenty szkoły, WSO) przedstawić zwięźle, prezentując i wyjaśniając najważniejsze kwestie.

Perspektywa rodziców

- widzę, że nasza wychowawczyni naprawdę bardzo się stara przekazać ważne dla mnie informacje, mam poczucie, że sprawa postępów mojego dziecka  jest dla niej równie ważna, jak dla mnie,

- następnym razem pojawię się punktualnie – przez moje spóźnienie zaburzyłem porządek spotkania,

- z postawy wychowawczyni wnioskuję, że skoro tak bardzo jej zależy na tym, aby nasza klasa była zintegrowana, to może powinnam bardziej włączyć się w życie klasy. Zaryzykuję – w przyszłym roku wystartuję w wyborach do „trójki klasowej”,

- to było naprawdę dobre spotkanie.

Z całą pewnością na efekty takich spotkań trzeba będzie trochę poczekać. Jak mówią badania – szkoły, które efektywnie współpracują z rodzicami mają lepsze wyniki dydaktyczno-wychowawcze. Zorganizowanie dobrego zebrania to dopiero pierwszy krok. Warto od niego zacząć!

Artur Foremski

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x