Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rola dyrektora w budowaniu współpracy ze środowiskiem lokalnym

Rola dyrektora w budowaniu współpracy ze środowiskiem lokalnym

12:07 05-06-2018

Dla kogo: Dyrektorzy

Kategoria: Wicedyrektorzy , Zarządzanie Oświatą

Szkoła powinna budować więzi społeczne, powinna budować wspólnie z różnymi instytucjami sojusz, którego celem będzie wspomaganie młodego człowieka w jego rozwoju.

Współpraca szkoły ze środowiskiem lokalnym to istotny element pracy szkoły. Jak już wspomniałam we wstępie, od jakości tej współpracy zależy wizerunek szkoły i korzyści, jakie może ona czerpać z zasobów środowiska lokalnego. Chciałabym pokazać jak owocna może być ta współpraca dla obu stron.

            Pisząc o roli dyrektora w środowisku lokalnym, warto uświadomić sobie jej różnorodny charakter. Do dyrektora będą zgłaszać się instytucje lokalne z propozycją nawiązania współpracy, to dyrektor będzie proszony o wsparcie różnych inicjatyw miejskich, dyrektor będzie reprezentował społeczność szkolną, nawiązując w jej imieniu współpracę z różnymi instytucjami. Od jego otwartości, zaangażowania i umiejętności personalnych w dużej mierze będzie zależał sukces tej współpracy. Dobrze zatem, gdy dyrektor ma świadomość, jak wiele w zakresie współpracy ze środowiskiem lokalnym od niego zależy.

            Współpraca ze środowiskiem lokalnym to także korzystanie z lokalnych zasobów. Dyrektor szkoły jako jej lider powinien umiejętnie zorganizować taką współpracę. W tym celu należy przede wszystkim zbadać, co szkole mogą zaoferować instytucje działające w jej otoczeniu. W zakresie spraw wychowawczych i profilaktycznych można korzystać ze wsparcia policji, straży miejskiej, poradni psychologiczno-pedagogicznej czy służby zdrowia. W zakresie rozwijania wszelkiego rodzaju aktywności kulturalnej wparciem będą instytucje o takim charakterze działające na terenie miasta. W Legionowie działa Powiatowa Instytucja Kultury, Miejska Biblioteka Publiczna "Poczytalnia", Miejski Ośrodek Kultury, Muzeum Historyczne w Legionowie. Z wszystkimi tymi instytucjami może współpracować szkoła i korzystać z bogatej oferty działań wspierających proces edukacyjny w szkole. Potwierdzają to przytoczone wyżej przykłady działań realizowanych przez Powiatowy Zespół Szkół Ogólnokształcących.

            Pisząc o współpracy dyrektora i kierowanej przez niego placówki ze środowiskiem lokalnym warto poświęcić kilka słów lokalnym mediom. Myślę, że dobre kontakty z lokalną prasą są niezwykle ważne i warto zadbać, by informacje o organizowanych w szkole przedsięwzięciach znajdowały swoje odzwierciedlenie w publikowanych artykułach. Pozwala to na kreowanie pozytywnego wizerunku szkoły i umożliwia dotarcie informacji o szkolnych wydarzeniach do szerokiej grupy odbiorców. Sprzyja to promocji szkoły w środowisku lokalnym.

            Podsumowując, można stwierdzić, że współpraca ze środowiskiem lokalnym stanowi ważny element zarządzania szkołą. Dyrektor przygotowując wizję szkoły i planując system zarządzania placówką, powinien również dokładnie zaplanować i tę kwestię. Jak pokazują doświadczenia współpraca z lokalnym środowiskiem i umiejętność wykorzystania jego zasobów może być jednym z ważniejszych elementów gwarantujących sukces szkoły poprzez podniesienie jakości jej pracy oraz budowanie pozytywnego wizerunku.

Renata Kamińska - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x