Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rola rodziców w szkole

Rola rodziców w szkole

11:01 06-03-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Prawa rodziców , Zarządzanie Oświatą

Współczesna szkoła, dążąca do poprawy jakości swojej pracy, nie może się rozwijać bez świadomego i aktywnego udziału rodziców uczniów – jak największej ich liczby.

Zgodnie z  obowiązującymi  przepisami, jednym  z kluczowych działań współczesnej szkoły  powinno być dążenie do wzmocnienia rzeczywistej roli rodziców w systemie edukacji i zbudowania partnerstwa poprzez włączanie ich w działania wychowawcze i edukacyjne. Tej współpracy nie należy zawężać tylko do  Rady Rodziców, która również ma szereg kompetencji określonych prawem, ale być otwartym na wszystkich rodziców, również tych niechętnie angażujących się w życie szkoły.

Tylko czy użycie sformułowania "partnerstwo" w odniesieniu do relacji rodzice - szkoła nie jest pewnym nadużyciem? Partnerstwo to relacja albo wynikająca ze świadomego wyboru (bycia razem),  albo relacja kompetencyjna. W przypadku rodziców i nauczycieli nie zachodzi żadna z tych sytuacji.  Na czym więc ma polegać głoszone – nawet w dokumentach oświatowych- „partnerstwo”?

W tym kontekście można mówić o współpracy,  której celem  jest wspólne  asystowanie dziecku w jego rozwoju: dorastaniu, formowaniu się planów życiowych i stawaniu się sobą. 

Podmiotowość rodziców w prawidłowym funkcjonowaniu szkoły jest zadaniem niezwykle trudnym dla dyrektorów i nauczycieli. Z jednej strony wzrasta świadomość potrzeby współdziałania obydwu tych środowisk, ponieważ łączy je wspólny cel – dobro dziecka. Jednakże w praktyce istnieją nadal rozbieżności, a wypracowanie pewnego modelu współpracy z rodzicami  jest wyzwaniem dla dyrektora szkoły.

Moje doświadczenia jeśli chodzi o współpracę z rodzicami  to przede wszystkim 19 lat pracy w szkole jako nauczyciel języka polskiego i tyle samo jako wychowawca klas IV - VII.

Uważam, że bycie nauczycielem a bycie nauczycielem-wychowawcą to w kontekście współpracy z rodzicami zasadnicza różnica. W pierwszej sytuacji relacje z rodzicami uczniów ograniczają się tak naprawdę do przekazywania im informacji na temat funkcjonowania dziecka na lekcji i jego postępów w nauce (choć i tu dużą rolę odgrywają kompetencje komunikacyjne).

W sytuacji bycia nauczycielem - wychowawcą relacje z rodzicami budujemy na innej płaszczyźnie, znacznie bardziej zaangażowanej, bo punkt ciężkości przenosi się na działania wychowawcze, a nie tylko dydaktyczne. Przecież relacje z wychowankami budujemy nie tylko na zajęciach w szkole, ale także na wycieczkach, uroczystościach klasowych i podczas niezliczonych, nieformalnych rozmów z nimi. Tym samym to my stajemy się realnymi partnerami rodziców w procesie wychowawczym, a nie odwrotnie. 

Poza tym wychowawca jest pierwszym, najważniejszym ogniwem, budującym łączność rodzica ze szkołą - to odpowiedzialne zadanie, wymagające przygotowania i wiedzy. To właśnie od kompetencji wychowawcy, jego umiejętności komunikacyjnych, życzliwości, zdolności do stworzenia sprzyjającego klimatu podczas spotkań i wreszcie - od sposobu przekazania informacji oraz od ich jakości - zależy stosunek rodzica do szkoły. Wychowawca jest więc pierwszym specjalistą od PR - u swojej placówki.

 

Agnieszka Rabiej - uczestniczka Kursu Zarządzania Oświatą organizowanego przez Niepubliczną Placówkę Doskonalenia Nauczycieli Eko-Tur

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x