Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Style kierowania i przykłady antyliderów

Style kierowania i przykłady antyliderów

08:46 24-10-2017

Dla kogo: Dyrektorzy

Kategoria: Wicedyrektorzy , Zarządzanie Oświatą , System oświaty

Tydzień temu poznaliśmy teorie zarządzania i ich skuteczność w placówce oświatowej. Dziś – style liderowania i przykłady osób, które nie spełniały kryteriów dobrego lidera.

Zespół pracowników jest systemem – funkcjonuje poprzez integrację osób oraz instrumentów pracy. Efekty jego pracy  zależą w przeważającej mierze od ludzi i jakości wykonywania ich zadań. Rezultaty, jakie osiągnie zespół zadecydują o realizacji celów danej firmy. Na efektywność mają wpływ relacje pomiędzy członkami zespołu oraz postawy, wiedza, umiejętności poszczególnych osób w zespole, a szczególnie kierownika lub przywódcy, lidera danego zespołu. Czy łatwo być przywódcą?

Przywództwo - proces kierowania i wpływania na związaną z zadaniami działalność członków grupy, co oznacza, że: wiąże się z innymi ludźmi, odczuwany jest jako nierówny podział władzy oraz możliwość wywierania wpływu na innych. Jest też pewnym procesem, który polega na użyciu wpływu bez sięgania po środki przymusu z zamiarem kształtowania celów grupy, organizacji oraz motywowania zachowań nastawionych na osiąganie tych celów, a jako właściwość jest zestawem cech przypisywanych jednostkom, które spostrzegane są jako przywódcy. Przywódcy to ludzie, którzy wpływają na zachowanie innych bez konieczności uciekania się do użycia siły; to osoby akceptowane w tej roli przez innych.

W zadaniach  kierownika/ dyrektora jest: wspieranie i motywowanie członków zespołu, pośredniczenie pomiędzy zespołem a organem wyższym, przekazywanie nabytych doświadczeń

Do kwalifikacji , które powinien posiadać dyrektor zaliczyć należy: wiedzę, umiejętności, doświadczenie zawodowe oraz predyspozycje. Zarządzanie to między innymi: kierowanie, planowanie, organizowanie, przewodzenie, kontrolowanie a styl kierowania powinien dostosowany być do poziomu ludzi. Im bardziej doświadczeni i lepiej wykwalifikowani pracownicy tym bardziej właściwy będzie demokratyczny styl kierowania. Ważne, aby mieć świadomość własnego stylu zarządzania i jego konsekwencji. Każdy człowiek stając się dyrektorem ma do wyboru, świadomie lub miej kilka stylów kierowania zespołem podległych mu pracowników:

- Nakazowy (autorytarny) - kierownik sam podejmuje decyzje, oznajmia i wymaganiach wykonania,

- Nakłaniający (perswazyjny) - kierownik podejmuje decyzje po ograniczonej dyskusji, wyjaśnia lub przekonuje podwładnych.

- Konsultujący (konsultatywny) - kierownik uzyskuje wskazówki, sam ich udziela, zasięga opinii podwładnych przed podjęciem decyzji.

- Współuczestniczący (partycypacyjny) - kierownik przedstawia problem, określa graniczne warunki rozwiązania, decyzje są podejmowane wspólnie.

- Delegujący (demokratyczny) - kierownik pozwala działać podwładnym w określonych granicach, definiując warunki brzegowe i dostosowania się do wymagań podwładnych.

Antyliderzy - przykłady

Dyrektor, który pełnił rolę reprezentacyjną, a pracę za niego wykonują zastępcy: zajmują się organizacją pracy szkoły, rozmawiają z rodzicami, nauczycielami itp. Jeżeli grono pedagogiczne  (pojedynczy nauczyciel) nie może przyjść do dyrekcji i z nią przedyskutować dręczącego go problemu, rodzi to  poczucie frustracji, niezadowolenia a nawet buntu. Jeżeli dyrektor nie jest szanowany przez grono szybko dowiedzą się o tym rodzice i pojawia się podział szkoły na my i oni. Nie da się pracować nie mając wsparcia w dyrektorze.

Dyrektor, który jest  kompetentny rzeczowy i bardzo dokładny. Niestety na tym jego zalety się kończą. Od dyrektora, oprócz kompetencji i profesjonalizmu, oczekujemy również miękkich kompetencji interpersonalnych, takich jak: wrażliwość, zrozumienie, współczucie, komunikatywność i elastyczność. Specjaliści twierdzą, że tych umiejętności można się nauczyć w miarę nabywania doświadczenia w komunikacji i współpracy z innymi ludźmi. Dobrze byłoby jednak, aby takie kompetencje dyrektor - lider posiadał już na wstępie swojej pracy a w miarę doświadczenia tylko je pogłębiał i doskonalił. Trudno pracuje się dyrektorem, gdzie każde nawet najdrobniejsze niedopatrzenie jest od razu podciągnę do rozmiarów wykroczenia i sporządzana jest z tego notatka służbowa. Praca z takim dyrektorem budzi nie tylko frustrację ale powoduje również niską samoocenę pracownika, jego niepewność w wykonywaniu swojej pracy. Brak kompetencji interpersonalnych powoduje , że w niektórych swoich decyzjach dyrektor jest "oderwany od rzeczywistości", a brak empatii powoduje odsunięcie się pracowników od niego i stworzenie bariery w postaci rezerwy do jego decyzji i postępowania.

Monika Federczyk

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x