Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Szachy w szkole

Szachy w szkole

09:21 15-11-2017

Kategoria: Dydaktyka , Wychowanie

Czy gra w szachy jest dobrym urozmaiceniem w szkole podstawowej? Czy nie jest za trudna, wręcz nudna w porównaniu do osiągnięć dzisiejszej technologii stosowanych w grach komputerowych?

Przy wprowadzeniu szachów do zajęć lekcyjnych musimy sobie odpowiedzieć na podstawowe pytana: Czy gra w szachy jest dobrym urozmaiceniem w profilu edukacyjnym szczebla podstawowego? Czy nie jest to gra za trudna, a także wręcz nudna w porównaniu do osiągnięć dzisiejszej technologii stosowanych w grach komputerowych?

Żeby odpowiedzieć obiektywnie na te pytania, przybliżmy sobie tę znaną od czternastu wieków grę, nazywaną, nie bez powodu „grą królów”. Przyjmuje się, że szachy powstały w VI w n.e w Indiach, ale swoją popularność zdobyły w Persji. Słowa zwycięzcy partii :„szach mat” znaczą po persku „król bezradny”. Z Persji wyruszyły na podbój świata i podbiły go, zważywszy na tamte czasy, w sposób błyskawiczny.

W Polsce na pierwsze wzmianki o tej grze natrafiamy już w czasach Bolesława Krzywoustego. Pierwszy międzynarodowy turniej szachowy odbył się w 1575 r. w Madrycie i wtedy wprowadzono dwie zmiany do zasad gry. I tak zasady opracowane przed wiekami obowiązują do dnia dzisiejszego.

Co jest tak ekscytującego i wciągającego w tej grze, że jej popularność utrzymuje się od tylu setek lat i każdego roku przybywają setki tysięcy nowych adeptów tej gry? Po pierwsze, szachy są grą kombinacyjną, gdzie ilość możliwych ruchów przyprawia o zawrót głowy: po 12 obopólnych ruchach liczba kombinacji ułożenia bierek na planszy wynosi blisko 120 mln pozycji. Dopiero dzisiejsza technologia komputerowa pozwala na pełną analizę i wypracowanie najlepszych rozwiązań. Po drugie, gra w szachy wymusza konieczność jednoczesnego powiązania wielu czynników z planowaniem działań: pole gry, ustawienie bierek na planszy, działania przeciwnika, zasady gry, przewidywanie konsekwencji podjętych decyzji, wielowariantowe wybory działania, trudne wybory: coś trzeba poświęcić aby coś zyskać w przyszłości, szacowanie ryzyka, itp. Taki układ uczy kreatywnego myślenia, budowania logicznych rozwiązań, skupienia na problemie. Po trzecie, wyzwala emocje wynikające ze współzawodnictwa, dążenia do sukcesu wg. jasno określonych i sprawiedliwych kryteriów.

Tak więc warto wprowadzać grę w szachy do zajęć lekcyjnych. Historia i specyfika tej gry na pewno zaciekawi uczniów i pobudzi do kreacji w myśleniu, uwzględniania wielu czynników i planowania działań. Jednak aby to zrobić także nauczyciele powinni poznać zasady tej pięknej i ponadczasowej „królewskiej gry”.

Dariusz Wit vel Wilk

 

Ekspert edurady

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x