Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Pytania i odpowiedzi \ Zasady wykazywania w bilansach szkół należności i zobowiązań długotermin

Zasady wykazywania w bilansach szkół należności i zobowiązań długotermin

09:59 25-04-2012

Rachunkowość i finanse oświaty

Monika Fiszer100x130

Odpowiedź eksperta

Monika Fiszer Wykładowca Instytutu Kształcenia Eko-Tur

W bilansie szkoły, zgodnie z jego dotychczas obowiązującym wzorem ustalonym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 5 lipca 2010 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości ….jednostek budżetowych jak i też wzorem obecnym, ustalonym w rozporządzeniu z dnia 19 stycznia 2012 r. należności prezentuje się z podziałem na krótko i długoterminowe.

Rozporządzenia te nie wskazują zasad podziału  należności i zobowiązań.
Dokonując podziału należności i zobowiązań  należy się kierować postanowieniami ustawy  z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości (jedn.tekst  DZ.U. z 2009 r poz. 1223 z póżn.zm.) zawartymi w art.3 ust 1 pkt.18 c oraz pkt.22.
Zgodnie z ustawą :
-należności krótkoterminowe obejmują ogół należności z tytułu dostaw i usług oraz całość  lub część  należności z innych tytułów, które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy  od dnia bilansowego,
-zobowiązania krótkoterminowe  obejmują ogół zobowiązań z tytułu dostaw i usług, a także całość lub część pozostałych zobowiązań, które stają się wymagalne w ciągu 12 miesięcy od dnia bilansowego.
Zgodnie z ustawą podział na krótko i długoterminowe dotyczy też aktywów rzeczowych i finansowych,  a także rozliczeń międzyokresowych. Te jednak w jednostkach budżetowych, którymi są szkoły, raczej nie występują.
Podziału należności i zobowiązań celem ich właściwego wykazania w bilansie należy dokonać po ich analizie, której wynik należy udokumentować w formie pisemnej wg zasad ustalonych w polityce rachunkowości jednostki.



Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x