Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche

25 LAT EDUKACJI W WOLNEJ POLSCE

12:58 19-05-2014

Dla kogo: Dyrektorzy , Organy prowadzące , Nauczyciele , Rodzice

Untitled Document

W czerwcu mija 25 lat, od momentu narodzin wolnej edukacji w Polsce.
Z tej okazji, w tym miejscu będziemy prezentować Państwu wszelkie informacje na ten temat: refleksje liderów zmian i twórców autorskich programów i innowacji z tego okresu, a także wydarzenia związane ze zmianami w oświacie na przestrzeni 25 lat.


MANIFEST EDURADY
DOTYCZĄCY PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ SZKOŁY

Jesteśmy środowiskiem oświatowym skupionym wokół portalu edukacyjnego EDURADA.PL. Tworzą go: edukatorzy i pracownicy Instytutu Kształcenia Eko-Tur, nauczyciele, dyrektorzy szkół i placówek, a także przedstawiciele samorządów. Nasze działania polegają na wzajemnym dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem z wielotysięczną grupą czytelników. W związku z II rocznicą powstania portalu zebraliśmy się, żeby zamanifestować swoją wizję przyszłości polskiej szkoły. Innym, istotnym powodem stworzenia naszego manifestu jest 25 rocznica niezależnej polskiej oświaty.
cały tekst manifestu...


O wpływie osób kreatywnych na rozwój moich zawodowych zainteresowań z obszaru profilaktyki społecznej

Teresa Kaniowska
Nauczyciel konsultant
Wydział Resocjalizacji i Socjoterapii
Ośrodek Rozwoju Edukacji

 

Z problematyką problemów dzieci i młodzieży ujmowaną w różnych formach działań profilaktycznych, programach i literaturze zetknęłam się, gdy przybyłam do Warszawy i rozpoczęłam pracę w Zespole Ognisk Wychowawczych im. K. Lisieckiego ”Dziadka” od stycznia 1995 roku. Wcześniej byłam wychowawcą w pogotowiu opiekuńczym i moje działania zawodowe skoncentrowane były na próbie niwelowania czy zmniejszania skutków pewnych zaniedbań, które mogły wystąpić w działaniach służb odpowiedzialnych za rozwiązywanie problemów społecznych w środowiskach lokalnych. Uznaję z pełnym przekonaniem, że rozwój moich zawodowych zainteresowań i kompetencji nastąpił dzięki spotkaniu kilku bardzo kreatywnych osób nazwanych przeze mnie „przewodnikami”.
więcej...


Moje doświadczenia w EKO-TURZE

 Julian Ochenduszko

 

„Rozumiałem, że EKO-TUR postrzega edukację, jako wspieranie uczniów, nauczycieli i szkół w ustawicznym rozwoju, w poczuciu dumy z sukcesów i świadomości swoich możliwości.” „Boski entuzjazm” Starożytni Grecy określali ukryte aspekty ludzkiej natury, a szczególnie siły pobudzające człowieka do wielkich czynów słowem entheos – boski pierwiastek w człowieku. Stąd jedno z najpiękniejszych słów – entuzjazm. Może utraciliśmy wiarę w jego boskość, ale nadal wierzymy, że entuzjazm jest źródłem twórczości, sztuki pedagogicznej etc. To co wyróżniało EKO-TUR, to entuzjazm jego kierownictwa oraz jego pracowników. Tym entuzjazmem wzbogacali nauczycieli, ale także nas wykładowców. Spotkanie ludzi tak entuzjastycznych, tak energetycznych stanowiło dobrą podstawę dla realizacji moich dydaktycznych programów. Podobnych entuzjastów spotkałem wśród dyrektorów szkół i wielu nauczycieli uczestniczących w doskonaleniu. Jest jakaś „boska” siła, która gromadzi tych optymistów oddanych edukacji na spotkaniach w EKO-TURze. Podziwiam Was wszystkich za ten szlachetny entuzjazm. Jesteście cudowną wyspą w polskim morzu narzekania, nieufności, niemocy …
więcej...


O wolności! Miniatura na dwa głosy

 Ewa Sitko

 

Kiedy słyszę słowo wolność to równocześnie słyszę (takim „wewnętrznym” uchem) głos dwóch bijących dzwonów. Pierwszy brzmi radośnie. Na dźwięk, będący wyrazem uderzeń jego serca, nakładają się słowa Krzysztofa Kamila Baczyńskiego:
więcej...


Jakość nic nie kosztuje

 Wojciech Turewicz

 

Dzięki zmianom ustrojowym nagle zobaczyliśmy, że to, co było oczywiste i dawało nam poczucie bezpieczeństwa stało się mało znaczące, marginalne. Na naszych oczach rodziła się nowa cywilizacja wiedzy, którą nazwaliśmy także cywilizacją usług, cywilizacją czasu wolnego, czy też cywilizacją jakości. Jednocześnie umierała stara, dobra cywilizacja przemysłowa, cywilizacja ilości i dostępności. Nowy świat zaczął stawiać człowiekowi nowe, wysokie wymagania. W związku z tym zadajemy sobie zasadnicze pytania:
- Czy jesteśmy do tego przygotowani?
więcej...


KONFERENCJA 25 lat warszawskiej edukacji w wolnej Polsce.
Relacja

 Artur Foremski

 

W piątek 30 maja odbyła się zapowiadana na łamach Edurady konferencja poświęcona minionemu 25 - leciu warszawskiej oświaty. Na spotkanie przybyli przedstawiciele środowisk, instytucji i organizacji oświatowych, liderzy zmian z tego okresu, przedstawiciele władz. Imprezę prowadzili: wiceprezydent Warszawy Włodzimierz Paszyński i dziennikarz telewizyjny Michał Olszański. Nadali oni imprezie lekkiego, refleksyjnego charakteru wprowadzając zebranych w nostalgiczny nastrój zadumy nad pionierskim okresem tworzenia nowej rzeczywistości po kilkudziesięciu latach minionego ustroju. więcej...


SPOTKANIE PO LATACH.
KONFERENCJA 25 LECIA EDUKACJI

 Wojciech Turewicz

 

Czy to była konferencja z okazji 25-lecia oświaty w wolnej Polsce? Tego do końca nie jestem pewien. Owszem, było kilka ciekawych wystąpień. Przypomniałem sobie parę spektakularnych wydarzeń związanych z reformą oświaty. Usłyszałem sporo anegdotek, nie koniecznie o reformie. One bardziej dotyczyły ludzi tamtych czasów. Jedni mówili o pozytywnych zmianach, jakie zaszły w oświacie w ostatniej dekadzie i z nich byli dumni. Znalazło się też kilka osób, które odrobinę ponarzekały. więcej...


Jakość przede wszystkim!
25 lat edukacji w wolnej Polsce

 Artur Foremski

 

Przełom lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych był w moim życiu szczególny. Wtedy to, będąc studentem pedagogiki na trzecim roku studiów, rozpocząłem swoją pierwszą pracę wychowawczą w Domu Dziecka, a następnie w Zespole Ognisk Wychowawczych im. Kazimierza Lisieckiego „Dziadka”. Ten czas zapamiętałem głównie poprzez pryzmat liderów, za którymi szły zmiany, nauczycieli – entuzjastów, którzy te zmiany wdrażali w życie, ale też … widziałem u wielu moich starszych koleżanek i kolegów strach przed reformami oświatowymi, niepokój, co stanie się z ich przyszłością. Szczególnie wbiła mi się w pamięć jedna z rusycystek, która nie miała dość energii, by przekwalifikować się do nauczania innego języka. więcej...


LIDER ZMIAN - KONKURS

 redaktor edurada.pl

 

Minęło 25 lat od momentu, kiedy zmienił się ustrój, a my wszyscy, obywatele tworzymy nową rzeczywistość. Te zmiany dotyczą wszystkich obszarów życia społecznego. EDURADA będąc portalem oświatowym chciałaby uhonorować osoby, które w Państwa środowiskach zmieniały życie szkoły, dostosowując ją do współczesnych wyzwań. Chcielibyśmy docenić ich wysiłek, zamieszczając ich sylwetki na naszych łamach. więcej...


Rocznica, to dobra okazja, by spojrzeć w przyszłość

 Piotr Sebastian Ślusarczyk

 

Kiedy w Polsce zmieniał się ustrój, miałem sześć lat, byłem w przedszkolu, toteż nigdy na własnej skórze nie odczułem opresyjności systemu edukacji PRL. Uczyłem się już w wolnej Polsce. więcej...


PIERWSZY KURS KWALIFIKACYJNY
ZARZĄDZANIA OŚWIATĄ W POLSCE

 Wojciech Turewicz

Instytut Kształcenia Eko-Tur miał przyjemność zorganizować jeden z pierwszych kursów kwalifikacyjnych zarządzania oświatą. Z okazji 25-lecia edukacji w wolnej Polsce Wojciech Turewicz dzieli się refleksjami z tego okresu.

Rok 1999 był rokiem szczególnym w życiu środowiska oświatowego. W tym okresie wystartowała wielka reforma oświaty. Praktycznie w każdym obszarze funkcjonowania edukacji nastąpiły zmiany strukturalne, takie jak m.in. podział etapów kształcenia na sześcioletnią szkołę podstawową i trzyletnie gimnazja. Zaproponowano nowe, zintegrowane przedmioty nauczania, wprowadzono nowe programy szkolne. Szczegółowe rozporządzenia wyjaśniały nam, jakie kwalifikacje powinni posiadać dyrektorzy placówek oświatowych. Jeden z przepisów dotyczył ukończenia kursu kwalifikacyjnego zarządzania oświatą. więcej...


Skąd przychodzimy?
Gdzie jesteśmy? Dokąd idziemy?

 Wojciech Turewicz
 Artur Foremski

 

W czerwcu mija 25 lat, od momentu narodzin wolnej edukacji w Polsce. Z tej okazji Biuro Edukacji w Warszawie oraz WCIES zainicjowało szereg spotkań poświęconych analizie, jak na przestrzeni tych lat rozwijała się oświata w Warszawie.

Podczas spotkań zastanawiano się nad funkcjonowaniem takich obszarów, jak m.in.:

- doskonalenie nauczycieli,
- zarządzanie szkołą i placówką,
- współpraca z rodzicami,
- wychowanie.

Prowadzący: Anna Rękawek i Arkadiusz Walczak (dyrektor WCIES) doprosili do dyskusji osoby, które w tym okresie były liderami zmian, tworzyły autorskie programy i nowatorskie przedsięwzięcia. Na tych spotkaniach obecni byli również przedstawiciele naszego portalu EDURADA.PL.

Efektem tych spotkań będzie konferencja zatytułowana „25 lat warszawskiej edukacji w wolnej Polsce. Skąd przychodzimy? Gdzie jesteśmy? Dokąd idziemy?” Odbędzie się ona 30 maja 2014 w Warszawie.

O konferencji, jej przebiegu i wnioskach będziemy Państwa informować.


25 lat wolnej edukacji

 Wojciech Turewicz

 

 Wczesne lata dziewięćdziesiąte były dla naszego kraju okresem przełomowym. Następowała wtedy gwałtowna transformacja w każdej dziedzinie życia społecznego. Proces ten dotyczył także zmian w oświacie. To, co było rewolucyjne to fakt, że władza państwowa przestała mieć monopol na zarządzanie nią. Jednym z pierwszych etapów tych zmian było przejmowanie szkół i przedszkoli przez samorządy lokalne. Szkoła stawała się instytucją środowiskową, a samorząd otrzymał większy wpływ na kreowanie lokalnej polityki oświatowej. Poza szkolnictwem publicznym, jak grzyby po deszczu zaczęły rodzić się szkoły niepubliczne, a także inne placówki, które otrzymały większą autonomię. Te decyzje uwolniły blokowaną przez lata gotowość ludzi do autentycznego współtworzenia rzeczywistości oświatowej. więcej...

Artykuł zbiorowy

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x