Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dyrektor szkoły jako lider uczenia się

Dyrektor szkoły jako lider uczenia się

16:04 27-10-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Czy szkoły mają dzisiaj szansę na rozwój? Czy zdalne nauczanie jest w stanie zapewnić utrzymanie wysokiego poziomu kształcenia i kto za to odpowiada? O tym w naszym dzisiejszym artykule.

Rozwój to znak dzisiejszych czasów. Dotyczy on również polskiej oświaty. Na przełomie ostatnich lat wprowadzono wiele nowych rozwiązań, mających duże znaczenie w historii edukacji naszego kraju. Warto przedstawić kilka z nich: powstanie gimnazjów, wprowadzenie egzaminów zewnętrznych na zakończenie trzech etapów nauki, wdrażanie nowej podstawy programowej, obowiązek edukacji przedszkolnej dla pięciolatków, możliwość rozpoczęcia edukacji szkolnej w wieku sześciu lat, wprowadzenie obowiązku nauki języka angielskiego w przedszkolu, wprowadzenie projektów edukacyjnych w szkole, powrót do ośmioletnich szkół podstawowych – likwidacja gimnazjów, organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej, zmiany dotyczące ścieżki awansu zawodowego i inne. Zwróćmy również uwagę na tempo rozwoju technologii. Szkoły i przedszkola zmierzają ku cyfryzacji. Odpowiednio dobrane i wprowadzane technologie cyfrowe mogą zwiększyć efektywność procesów edukacyjnych, wyzwalać kreatywność, wspomagać osiągnięcie lepszych wyników, wyrównywać szanse rozwojowe uczniów ze specjalnymi potrzebami itp. Rozwijanie kompetencji cyfrowych to jeden z podstawowych kierunków polityki oświatowej. Te wszystkie zmiany wywołują nieustanną potrzebę uzupełniania wiedzy, dokształcania i podnoszenia kwalifikacji nauczycieli. Placówki oświatowe to organizacje realizujące proces dydaktyczno-wychowawczy, przekazujące wartości i wiedzę. Dlatego potrzebują nauczycieli nowoczesnych, nowatorskich, twórczych, którzy odpowiednio przygotowani będą radzić sobie ze zmiennością, jaką niesie za sobą rzeczywistość XXI wieku. A dzięki samodoskonaleniu w kompetentny sposób będą mogli wspierać w rozwoju swoich uczniów.

W placówkach oświatowych za stworzenie warunków umożliwiających jednostkom uzupełnianie wykształcenia i tak wszechstronnego rozwoju odpowiada dyrektor. Na dyrektorze w ramach sprawowanego nadzoru pedagogicznego oprócz planowania, organizowania działań i kontroli spoczywa również zadanie pobudzania i motywowania ludzi do aktywności. Jednym z najważniejszych priorytetów dyrektora powinno być stymulowanie samodoskonalenia nauczycieli, podnoszenie poziomu nauczania, dążenie do polepszenia relacji międzyludzkich, kształtowanie współpracy między pracownikami i współdziałania, a w tego efekcie osiąganie postawionych celów. Świadomy dyrektor powinien inspirować innych do działania, wyzwalać ich potencjał, aktywnie wspomagać i motywować do poszukiwania innowacyjnych rozwiązań. Jak również tworzyć atmosferę sprzyjającą procesowi rozwoju zawodowego nauczycieli poprzez organizację atrakcyjnych form uczenia się.

Jolanta Bieguszewska – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x