Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dyspraksja, czyli Syndrom Niezdarnego Dziecka

Dyspraksja, czyli Syndrom Niezdarnego Dziecka

12:56 18-11-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Dydaktyka

Brak dobrej zdolności planowania motorycznego i czucia własnego ciała oraz jego ruchów powoduje niepewność i niezdarność (niezgrabność ruchową). Osoby z takim problemem wyglądają, jakby nie rozumiały i nie chciały wykonać czynności poprawnie, a ruchy przez nie wykonywane są nieprawidłowe, mimo częstego powtarzania. Taka dysfunkcja jest określana mianem dyspraksji.

Brak dobrej zdolności planowania motorycznego i czucia własnego ciała oraz jego ruchów powoduje niepewność i niezdarność (niezgrabność ruchową). Osoby z takim problemem wyglądają, jakby nie rozumiały i nie chciały wykonać czynności poprawnie, a ruchy przez nie wykonywane są nieprawidłowe, mimo częstego powtarzania. Taka dysfunkcja jest określana mianem dyspraksji.

Dyspraksja jest zwykle postrzegana jako ograniczenie lub niedorozwój organizacji, koordynacji ruchu. Związane z nim mogą być problemy z wypowiadaniem się, percepcją lub myśleniem. Inne nazwy objawów dyspraksyjnych, to Syndrom Niezdarnego Dziecka, rozwojowe zaburzenie koordynacji; minimalna dysfunkcja mózgowa, trudności w uczeniu się motoryki  oraz dysfunkcja percepcyjno-motoryczna.

Objawy związane z zaburzeniami rozwojowymi dziecka w wieku 6 lat:
Trudność sprawia dziecku:
- skakanie na jednej nodze, rzucanie i chwytanie piłki,
- kolorowanie, posługiwanie się gumką, trzymanie ołówka,
- pisanie drukiem własnego imienia,
- zapamiętywanie imion i nazwisk nauczycieli,
- czekanie na swoją kolej w trakcie rozmowy (dziecko odpowiada nieproszone, wyrywa się do odpowiedzi),
- czynności higieniczne po wypróżnieniu się,
- akceptowanie hałasu,
- opanowanie emocji (często, gdy coś je rozprasza, reaguje wybuchem negatywnych emocji).

Objawy związane z zaburzeniami rozwojowymi dziecka  w wieku 7 lat:
Trudność sprawia dziecku:
- wiązanie sznurówek,
- samodzielne mycie się w wannie,
- używanie różnorodnych narzędzi zgodnie z ich przeznaczeniem,
- rozsmarowywanie masła, robienie kanapek,
- używanie linijki, czytanie, pisanie odręczne, rysowanie,
- instrukcje słowne, rozumienie zasad postępowania, działania związane z organizacją,
- rozwiązywanie konfliktów (może wdawać się w bójki),
- zasady funkcjonowania szkoły, nawiązywanie i podtrzymywanie relacji interpersonalnych,
- chodzenie po schodach (schodzi, kurczowo trzymając się poręczy),
- rozumienie pojęcia liczby.

Objawy związane z zaburzeniami rozwojowymi dziecka  w wieku 8 lat:
Trudność sprawia dziecku:
- posługiwanie się spinaczem, szpilkami
- przeskakiwanie przeszkód
- płynne pisanie
- rozumienie określeń wskazujących kierunek i położenie
- ukrywanie własnych opinii (dziecko często bywa nadmiernie szczere i nieświadomie może obrazić innych)
- rozumienie pojęcia odległości i czasu.


 

Anna Dudek-Janiszewska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x