Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dzieci i młodzież w pandemii. Jak nauczyciel może pomóc? Cz. II

Dzieci i młodzież w pandemii. Jak nauczyciel może pomóc? Cz. II

09:35 21-04-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Poradnik wychowawcy , Dobre praktyki

Zapraszamy na drugą część artykułu poświęconego sytuacji dzieci i młodzieży odizolowanych społecznie. Warto zastanowić się nad dramatycznymi skutkami zamknięcia szkół już dzisiaj.

I część artykułu znajdziecie pod adresem:

https://edurada.pl/artykuly/Dzieci-i-m-odzie-w-pandemii-Jak-nauczyciel-mo-e-pom-c-Cz-I/

 

Sposób i możliwości radzenia sobie z kryzysem pandemii, to oczywiście indywidualna sprawa każdego ucznia. Zależy to od czynników wsparcia (stanowiących swoisty bufor, czy inaczej „zaplecze”) oraz czynników ryzyka, takich jak:

  • Środowisko rodzinne i rówieśnicze
  • Zaplecze kompetencyjne (poziom i jakość posiadanych kompetencji społecznych)
  • Czynniki osobowościowe (indywidualne uwarunkowania psychologiczne, w tym odporność na stres)

Biorąc pod uwagę elementy indywidualnego zaplecza oraz tego, jak uczniowie radzą sobie z kryzysem, możemy wyróżnić kilka grup[1]:

1 – UCZNIOWIE Z DUŻYMI ZASOBAMI W OBSZARZE CZYNNIKÓW WSPARCIA, DYSPONUJĄCY TZW. SZCZELNYM BUFOREM”

2 – UCZNIOWIE Z DEFICYTAMI SPOŁECZNYMI I OSOBISTYMI, ALE Z SILNYM OPARCIEM W RODZINIE

3 – UCZNIOWIE Z OGRANICZONYM OPARCIEM W RODZINIE

4 – UCZNIOWIE Z SILNYMI ZASOBAMI OSOBISTYMI

 

JAKIEGO WSPARCIA POTRZEBUJĄ UCZNIOWIE W POSZCZEGÓLNYCH GRUPACH?

GRUPA

FORMA WSPARCIA

1 – UCZNIOWIE Z DUŻYMI ZASOBAMI W OBSZARZE CZYNNIKÓW WSPARCIA, DYSPONUJĄCY TZW. SZCZELNYM BUFOREM”

 

Potrzeby:

Wykorzystanie i podtrzymywanie utrwalonych mechanizmów obronnych, np.: umiejętności odreagowywania napięć w sposób konstruktywny (pasje, hobby, gry);

Wzmocnienie umiejętności zmiany celów na inne kierunki działań;

Podtrzymywanie i pobudzanie zadaniowości uczniów np.: poprzez motywowanie do działań społecznych, wdrażanie do pomocy koleżeńskiej, dzielenia się doświadczeniem w radzeniu sobie z kryzysem, wsparcie bieżących potrzeb

2 – UCZNIOWIE Z DEFICYTAMI SPOŁECZNYMI I OSOBISTYMI, ALE Z SILNYM OPARCIEM W RODZINIE

 

Uczniowie działający w wysokim standardzie aktywności i zadaniowości, ale z niską, bądź niestabilną samooceną. Poprzez działanie potwierdzają sobie swoją wartość; skłonni do zamartwiania się, porównywania z innymi; zawyżają kryteria oceny swoich działań.

Potrzeby:

Wsparcie emocjonalne ze strony nauczyciela;

Zadania pogłębiające i podtrzymujące relacje rówieśnicze

3 – UCZNIOWIE Z OGRANICZONYM OPARCIEM W RODZINIE

 

Uczniowie, którzy odreagowują problemy domowe w interakcjach rówieśniczych, dlatego odcięcie od grupy, konieczność spędzania czasu w domu stanowi dla nich poważny problem i może rodzić frustrację.

Potrzeby:

Wsparcie, zainteresowanie, rozmowa;

Udział w rówieśniczej grupie zadaniowej, w której mogliby się realizować;

Monitorowanie sytuacji domowej.

4 – UCZNIOWIE Z SILNYMI ZASOBAMI OSOBISTYMI

Uczniowie, którzy mogą doświadczać wielu kryzysów osobistych (związanych z trudną sytuacją rodzinną lub dysfunkcjonalną sytuacją osobistą), czy tych związanych z pandemią.

Potrzeby:

Wsparcie, rozmowa, uważność i zainteresowanie nauczyciela;

Monitorowanie sytuacji ucznia;

Być może wdrożenie działań związanych z procedurą sytuacji kryzysowej.

 


[1] Źródło: W.Poleszak, J.Pyżalski, Psychologiczna sytuacja dzieci i młodzieży w dobie epidemii, w:Edukacja w czasach pandemii wirusa COVID-19, red. J.Pyżalski

Monika Zdrzyłowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x