Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Fonoholizm w szkole

Fonoholizm w szkole

09:16 05-01-2022

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Dydaktyka , Wychowanie , Dobre praktyki

Wyeliminować smartfonów się nie da, zresztą nie o to chodzi – umiejętnie wykorzystywane ułatwiają życie, stanowią doskonałe narzędzie nie tylko służące komunikacji, ale także jako źródło wiedzy.

Smartfony (ang. Smartphone – ‘mądry telefon’) to znak czasu. W Polsce ich roczna sprzedaż sięga niemal 9 mln sztuk. Badacze szacują, że 97% polskich uczniów korzysta z nich bezustannie i chociaż urządzenie posiada wiele zalet, od dłuższego czasu uwagę przyciąga niebezpieczne i powszechne już zjawisko fonoholizmu a specjaliści współczesne dzieci nazywają pokoleniem pochylonych głów.

            Jedno jest pewne – wyeliminować smartfonów się nie da, zresztą nie o to chodzi – umiejętnie wykorzystywane ułatwiają życie, stanowią doskonałe narzędzie nie tylko służące komunikacji, ale także jako źródło wiedzy. Pod jednym warunkiem – że wiemy, jak z tego źródła czerpać. Warto w tym miejscu uświadomić sobie fakt, że my – nauczyciele jesteśmy cyfrowymi imigrantami, środowisko IT dla większości z nas jest środowiskiem wtórnym, wyuczonym, podczas, gdy dzieci, które uczymy są cyfrowymi tubylcami – one urodziły się „ze smartfonem w ręce”. To powoduje, że w wielu sytuacjach dochodzi do pedagogicznego paradoksu -  pedagogom brakuje fachowej wiedzy i umiejętności w zakresie obsługi urządzeń tego typu a uczniowie śmiało wykonują skomplikowane operacje i potrafią wykorzystać wszystkie jego zaawansowane funkcje. Tu niestety wciąż pozostajemy w tyle za polskimi nastolatkami. Mamy jednak coś, czego dzieciom i młodzieży brakuje – dojrzałość emocjonalną, która pozwala oszacować ewentualne zagrożenie a także zdolność do krytycznej selekcji treści, które smartfon nam podsuwa. I tu zaczyna się nasza pedagogiczna misja…

            Zjawisko natrętnego spoglądania w ekran telefonu, dotykania go, odblokowywania oraz chorobliwie częstego sprawdzania wiadomości lub aktywności w mediach społecznościowych typu Facebook, Instagram, Twitter itp. zauważamy wszędzie: w domu, w szkole, na ulicy, na przestankach autobusowych, w poczekalniach, sklepach itp. Fonoholizm to nałóg jak każdy inny, problem polega na tym, że jego zasięg ma charakter globalny i dotyczy ludzi w bardzo różnym wieku – od 6,7-latków począwszy a na 70,80-latkach skończywszy.

Jakie czynniki sprzyjają uzależnieniom od smartfona? Na pewno na pierwszym miejscu są zaburzone więzi rodzinne a także niewłaściwe kontakty z rówieśnikami. Coraz więcej rodziców traktuje smartfon jako interaktywną zabawkę już dla niemowląt! A gdy dziecko podrośnie, wyposażają je w najnowocześniejszy model ze stałym dostępem do Internetu. Im dziecko starsze, tym bardziej zaawansowany technologicznie telefon i niestety coraz mniejsza kontrola rodzicielska nad tym, co na tym urządzeniu się znajduje. Podstawowe oprogramowanie od razu posiada zainstalowane fabrycznie aplikacje, dzięki którym dziecko zyskuje nieograniczony dostęp do przeróżnych treści, w wielu przypadkach dla niego niedozwolonych.

Ciąg dalszy za tydzień!

Anna Kozimor-Cyganik

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x