Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera?

Jak pracować z dzieckiem z zespołem Aspergera?

10:58 10-06-2022

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Wielokrotnie zwracacie się do naszej Redakcji z prośbą o udzielenie wskazówek do pracy z uczniem z zespołem Aspergera – oto i one.

Dostosowanie wymagań edukacyjnych wobec ucznia z zespołem Aspergera winno być realizowane poprzez taką modyfikację procesu edukacyjnego, która umożliwi uczniowi sprostanie tym wymaganiom.

 

Na co warto zwrócić uwagę i jakie rozwiązania wdrożyć?

 

  • Treść zadań pisemnych winna być bliska doświadczeniom ucznia.
  • Zadania związane z analizą wierszy, opowiadań, długich utworów literackich opisujących relacje społeczne winny być dodatkowo omawiane z uczniem
    np. na zajęciach rewalidacji indywidualnej.
  • Należy korzystać z materiału odpowiadającego  zainteresowaniom ucznia.
  • Pozwolić uczniowi, jeśli tego potrzebuje, na stosowanie niekonwencjonalnych technik i procesów służących do rozwiązania zadań
  • Stosować  metodę projektów.
  • Nauczyciel w procesie lekcyjnym powinien być mało ekspresyjny oraz kontrolować swój sposób mówienia: 
  • Trudne zadania dobrze jest rozbić  na krótsze etapy lub przedstawić je na kilka sposobów (np. wizualnie, słownie, fizycznie).
  • W procesie uczenia – korzystać z  pamięci wzrokowej i długoterminowej (aby uczeń dobrze zapamiętał sekwencję wspomóc wykład  poprzez wizualizację).
  • Doskonalić myślenie perspektywiczne oraz zdolność przewidywania  skutków, jakie coś może mieć w przyszłości – jeśli te zagadnienia znajdą się
    w materiale, upewniać się, czy uczeń należycie je zrozumiał
  • Doskonalić umiejętność  przewidywania reakcji innych ludzi.
  • Powtarzać indywidualnie uczniowi polecenia kierowane do całej klasy.
  • Stosować konsekwencję w wymaganiach oraz nagrody społeczne za sukcesy
    i osiągnięcia.
  • Trenować umiejętność doprowadzania podjętych czynności do końca.
  • W kontakcie z uczniem należy posługiwać się krótkimi, konkretnymi zdaniami, używać i interpretować język dosłownie oraz unikać:

        -  idiomów (np. „podaruj sobie!”)

        -  podwójnych znaczeń (większość dowcipów wykorzystuje podwójne znaczenia)

        -  sarkazmu (np. nie mów „Wspaniale!" po tym jak uczeń właśnie rozlał butelkę keczupu na stole)

        - przezwisk

        - „miłych" odzywek (np. „Chłopcze”, „Mądralo”)

  • Unikać zadawania niejasnych pytań, takich jak „Dlaczego to zrobiłeś?”. Zamiast tego lepiej powiedzieć: „Nie podobało mi się, kiedy gwałtownie zamknąłeś książkę, gdy powiedziałem, że czas na sprawdzian. Następnym razem ostrożnie odłóż książkę i powiedz mi, że jesteś zły”.
  • Nauczyciel winien być bardzo konkretny  we wszystkich twoich interakcjach z tymi uczniami.

Zewnętrzna  organizacja nauczania

  • Przygotowuj ucznia na wszelkie zmiany w otoczeniu (akademia)  lub w rozkładzie zajęć  (zastępstwa nauczycieli czy zmiany terminów).
  • Aby przygotować go do zmiany, stosuj harmonogramy sporządzone na piśmie Wprowadź zmiany w otoczeniu, takich jak usunięcie „śmieci wizualnych”
    z pomieszczenia czy zmianę ustawienia siedzeń, gdy uczeń wydaje się rozproszony bądź zdenerwowany otoczeniem klasowym. 
  • Uczeń winien siedzieć w ławce możliwie blisko nauczyciela, z daleka
    od rozpraszających bodźców słuchowych i wzrokowych.
  • Należy  też omówić z uczniem co ma robić kiedy ogarnia go panika (np. podczas hałaśliwej przerwy - wskazać miejsce spokojne ,w którym może wtedy przebywać, oraz osoby do których może zwrócić się o pomoc).
  • Pomóc uczniowi zrozumieć niepisane zasady i reguły obowiązujące w społeczności szkolnej wykorzystując w tym celu rysunki i komiksy.

Warunki sprawdzania poziomu wiedzy i  umiejętności

  • W czasie pisania prac klasowych, w których zadania dotyczyć będą interpretacji uczuć czy motywów innych ludzi - uczniowi  w miarę potrzeby można tłumaczyć trudniejsze fragmenty poleceń .
  • Uczeń nie powinien odpowiadać przy tablicy nie będąc o tym wcześniej uprzedzony,
  • Często oceniać ucznia za prace wykonane w domu – np. metodą projektów.

Warunki rozwijania  umiejętności społecznych:

  • Omawiać z uczniem różne sytuacje z życia i wyjaśniać co inni ludzie mogą myśleć, czuć i jakie są przyczyny ich postępowania.
  • Doskonalić  umiejętność komunikacji min. poprzez stosowanie metod pracy
    w grupach, w parach (dobieranych przez nauczyciela po to, aby żaden uczeń nie został odrzucony.)
  • Wykorzystać specjalne zainteresowania ucznia by podnieść jego status w klasie (mógłby np. zostać przewodnikiem komputerowym, pomagającym innym uczniom)
  • Pracować nad kształtowaniem adekwatnej samooceny dotyczącej efektów wykonanej przez siebie pracy,
  • Pracować nad radzeniem sobie z przegraną
  • W pracy stosować zasadę konsekwencji

 

 

Zapraszamy na naszą nową stronę z ofertami pracy dla nauczycieli: https://pracadlanauczyciela.pl/

Marzena Rudzewicz

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x