Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak rozwinąć zawodowe skrzydła?

Jak rozwinąć zawodowe skrzydła?

14:37 19-11-2020

Dla kogo: Nauczyciele

Kategoria: Rozwój osobisty , Perspektywy zawodowe

Nie ma wysokiej jakości celu, bez wysokiej jakości procesu dochodzenia do niego – jak zadbać o własny rozwój osobisty? Z jakich form warto skorzystać? O tym przeczytacie w dzisiejszym artykule Jolanty Bieguszewskiej.

Aktualizacja wiedzy oraz podnoszenie kwalifikacji nauczycieli stanowi czynnik pozwalający na postęp placówki. Nauczyciele powinni dostrzegać potrzebę i możliwości rozwoju własnego warsztatu pracy dla poprawy jakości placówki, jak również dla samych siebie. Jeśli w trakcie procesu wewnątrzszkolnego doskonalenia nauczyciele będą uwzględniać swoje osobiste potrzeby, to zostanie wzmocniona ich motywacja do podejmowania działań (Elsner, Knafel, 2000). Do najpopularniejszych form rozwoju osobistego należą:

 

●      Coaching

Tłumacząc w najprostszy sposób, to korepetycje udzielane przez eksperta w danej dziedzinie osobie mniej doświadczonej. Rolą tak zwanego coacha, czyli trenera, jest pomoc w przezwyciężaniu ograniczeń, wspieranie w osiąganiu celów, udzielanie podpowiedzi, jak rozwiązać trudną sytuację, motywowanie, inspirowanie, pomoc w wypracowaniu narzędzi do samorealizacji. Coaching charakteryzuje się tym, że jest krótkotrwały, ale intensywny. O coachingu w placówce oświatowej możemy mówić wtedy, kiedy do placówki zostaje zatrudniony nowy nauczyciel. Rolę coacha może przyjąć osoba na stanowisku kierowniczym, wdrażając pracownika w system organizacyjny danej placówki, dokumentację, itd. Wtedy coaching przybiera postać formalną, świadomie inicjowaną przez dyrekcję. Coaching może także przyjąć postać nieformalną, kiedy zatrudniony od dawna w placówce nauczyciel postanowi objąć opieką kolegę lub koleżankę będącą na starcie.

 

●      Mentoring

Określany jako partnerska relacja między mistrzem a uczniem, skoncentrowana na odkrywaniu i rozwijaniu potencjału mniej doświadczonej osoby. Mentorem może być ktoś z dużym doświadczeniem i sukcesami zawodowymi. Mistrz pomaga uczniowi obrać kierunek ścieżki zawodowej, którą będzie dalej podążać. Do jego zadań należy stymulowanie rozwoju ucznia, doradzanie. Natomiast osoba ucząca się powinna wychodzić z inicjatywą, brać odpowiedzialność za własny rozwój i wykazywać chęci do pogłębiania wiedzy. Mentoring jest zazwyczaj dłuższym procesem niż coaching. Dlatego za mentoring w placówkach oświatowych można traktować relację osoby ubiegającej się o awans zawodowy z opiekunem stażu.

 

●      Konsultacje z przełożonym

Osoby zajmujące stanowiska kierownicze często stają się trenerami rozwojowymi. Jest to metoda mało kosztowna, ale rozwijająca.

 

●      Grupowe formy pracy

Działania oparte na współpracy ludzi, np. w zespołach zadaniowych. Pracownicy mają możliwość dzielenia się wiedzą i doświadczeniami.

 

●      Konferencje

To spotkania zorganizowane w celu omówienia konkretnego zagadnienia. W czasie ich trwania specjaliści prowadzą wykłady monograficzne i dyskusje na dany temat, przedstawiają wybrane koncepcje, referują wyniki badań.

 

●      Seminaria

Polegają na aktywności uczestników, którzy samodzielnie opracowują część tematów poruszanych na spotkaniu, a następnie przedstawiają swoje opracowania.

 

●      Warsztaty

Zajęcia skoncentrowane na wypróbowaniu pewnych narzędzi w praktyce. Charakteryzujące się bliższym kontaktem prowadzącego i uczestników.

 

Ponadto nauczyciele mogą podnosić swoje kwalifikacje zewnętrznie, biorąc udział w szkoleniach i kursach kwalifikacyjnych, czy poprzez podjęcie studiów podyplomowych.

 Jolanta Bieguszewska – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x