Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Jak zadbać o psychikę dzieci w czasie przedłużającej się nauki online?

Jak zadbać o psychikę dzieci w czasie przedłużającej się nauki online?

14:57 23-11-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Sytuacja się komplikuje. Już wiadomo, że dzieci i młodzież nie wrócą do szkół aż do 18.01.2021 roku. Jak zadbać o ich stan psychiczny w tym czasie? Zapraszamy do lektury artykułu Marioli Piątek

Szkolna rzeczywistość aktualnie jest bardzo trudna. Nauka zdalna odbiega od warunków naturalnego środowiska uczniowsko-nauczycielskiego. Obostrzenia, izolacja, brak bezpośredniego kontaktu z rówieśnikami, przerażające informacje płynące z mediów nie sprzyjają poczuciu bezpieczeństwa dzieci. Ich stan psychofizyczny nie jest w najlepszej kondycji. Niechęć do nauki online, brak pomysłu na siebie, na spędzanie czasu, apatia, rezygnacja, pesymizm, ucieczka w komputer to dominujący obraz zdecydowanej większości uczniów. Psycholodzy alarmują o eskalacji zjawiska depresji u dzieci i młodzieży. Teraźniejszość jest niepokojąca i wymaga podjęcia wspólnych działań rodziców i nauczycieli.

 

Podstawowym i bardzo ważnym zadaniem w obecnej sytuacji jest bieżąca, wzajemna (nauczycieli i rodziców) obserwacja zachowań uczniów w domu oraz podczas spotkań lekcyjnych.

Znacznie większe możliwości mają rodzice. Uczeń przebywa cały dzień w mieszkaniu. Domownicy powinni poświęcić czas na budowanie dobrych relacji, a przede wszystkich rozmowę. Wyjaśnianie aktualnej sytuacji, wzajemne wsparcie i motywacja do działania, zabieganie o życzliwą atmosferę będą pożądanymi działaniami. Ważne, by rodzina czerpała siłę z obcowania ze sobą, tworzenia pozytywnej aury. Dobrze jest też wspólnie ustalić zasady, organizację dnia, spędzanie czasu itp. Warto pomyśleć o zabawach wprowadzających w dobry nastrój, o realizacji pasji i zainteresowań, takich jak: majsterkowanie, kulinarne przygody, projektowanie biżuterii itp. Można wykorzystać także umiejętności nabyte na zajęciach online do konstruktywnego i ciekawego spędzenia czasu wolnego. Dzieci powinny wziąć aktywny udział w dyskusji oraz w podejmowaniu decyzji dotyczących rodziny. Zadania i obowiązki będą alternatywą dla nudy, ucieczki w gry komputerowe oraz aktywność w internecie. Pamiętajmy, by doceniać każdy, nawet najmniejszy, sukces dziecka, prawdziwie się cieszyć, wyrazić słowa uznania.

Kluczowym jest też stały kontakt rodziców z wychowawcą klasy. Wymiana informacji, spostrzeżeń będzie służyła odpowiedniej reakcji dorosłych na zaobserwowane niepokojące zachowania dziecka. Systematyczne konsultacje i wzajemna pomoc pozwolą zachować czujność nad dobrym stanem psychofizyczny ucznia.

Istotnym będzie także postawa nauczyciela. Kilka godzin zajęć nie może kojarzyć się uczniowi z mało atrakcyjnymi obowiązkami. Sprzymierzeńcem będzie entuzjazm i kreatywność prowadzącego podczas zajęć online oraz zmiana modelu prowadzenia lekcji.

Warto przeanalizować podstawę programową i skupić się na priorytetowych wymaganiach edukacyjnych. Zamienić tradycyjny temat na zagadkę, może sentencję, może wybrać się w podróż. Nie trzymajmy się kurczowo rozkładu. Najważniejszą kwestią jest wprowadzenie ucznia w dobry stan psychofizyczny, krótka rozmowa, zaangażowanie w edukacyjne atrakcje i zmiana metod pracy. Poświęćmy więcej czasu na budowanie pozytywnych relacji, zaciekawienia dzieci i zadowolenia z każdego momentu wzajemnego obcowania edukacyjno-wychowawczego.

W obecnej sytuacji to podstawowe zadania w kierunku zapewnienia bezpieczeństwa dzieci, przeciwdziałania niepożądanym stanom emocjonalnym, eliminacji niepokojącego zachowania i przeprowadzenia odpowiednich działań psychologiczno-pedagogicznych.

Mając świadomość konsekwencji niezapewnienia dzieciom bezpieczeństwa i właściwego stanu psychofizycznego, społeczność rodziców i nauczycieli powinna ze sobą ściśle współpracować i wzajemnie się wspierać.

 

Mariola Piątek

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x