Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Koronawirus a innowacyjne rozwiązania w pracy szkoły - rodzaje innowacji w szkole cz. III

Koronawirus a innowacyjne rozwiązania w pracy szkoły - rodzaje innowacji w szkole cz. III

11:11 15-10-2020

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Dydaktyka , Rozwój osobisty

21 i 28 września publikowaliśmy dwie pierwsze części artykułów Anny Dudek-Janiszewskiej na temat innowacyjności w szkołach. Dziś zapraszamy na ostatnią odsłonę tego tematu, poświęconą rodzajom innowacji pedagogicznych.

Innowacje organizacyjne mogą obejmować zmiany planu, zadań i ról ucznia i nauczyciela oraz relacji zachodzących między nimi. Ten rodzaj innowacji obejmują struktury działań pedagogicznych, które polegają na zmianie liczby uczniów w klasie, wprowadzeniu zmiany czasu trwania lekcji, tworzeniu zespołów problemowych w szkole, prowadzeniu zajęć we współpracy z innym specjalistą, organizacji klasopracowni, form współpracy szkoły z innymi instytucjami- uczelniami, pracodawcami.

 Innowacje programowe najczęściej dotyczą modyfikacji programu nauczania (bez naruszania podstawy programowej), realizacji programu autorskiego, integrowania nauczania wokół bloków edukacyjnych, wprowadzenia wewnątrzszkolnych zasada oceniania uczniów. Nauczyciele często do niej sięgają zwłaszcza w sytuacjach związanych z ich statusem zawodowym

Innowacje metodyczne dotyczą najczęściej zmian w procesie nauczania/uczenia się w zakresie stosowania nowych metod i form pracy z uczniem, warsztatu pracy nauczyciela, prezentacji materiału, utrwalania lub sprawdzania wiadomości i umiejętności, sposobu sprawdzania efektywności nauczania oraz kontroli osiągnięć uczniów. Mogą odnosić się także do zakresu programu nauczania, technik dydaktycznych, do nowych treści, stylów uczenia i nauczania. Metodyka pracy zarówno nauczyciela, jak i ucznia ma różny zasięg przeobrażeń. Ten rodzaj innowacji zadział się spontanicznie w ubiegłym roku szkolnym.

 Bardzo ważne jest to, że Innowacje można wprowadzić, kiedy się chce i na jak długo się chce. Tak więc, początek września, to dobra pora, by powołać w szkole zespół interdyscyplinarny , który opracuje założenia innowacji organizacyjno-programowej lub zespół do spraw innowacji organizacyjno-metodycznych. Niezależnie od nazwy podjęte działania muszą mieć charakter zespołowy. Dla wszystkich zainteresowanych kształceniem międzyprzedmiotowym polecam platformę  e-learningową CROSSCUT. Platforma jest ogólnodostępna i bezpłatna. Wystarczy założyć konto użytkownika.

Zachęcamy również  Państwa do obejrzenia filmiku https://www.youtube.com/watch?v=FC0TVuZB3A8 i podjęcia działań innowacyjnych w Waszych szkołach.

Z pomocą naszych ekspertów  opracowanie innowacyjnych rozwiązań będzie  prostym zadaniem, gdyż otrzymacie Państwo niezbędne wsparcie w tym zakresie.

 

Anna Dudek-Janiszewska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x