Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Najczęstsze zaburzenia procesów integracji zmysłów

Najczęstsze zaburzenia procesów integracji zmysłów

12:24 21-10-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

Najczęstszymi objawami dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci jest nieprawidłowa reaktywność na bodźce: nadmierne lub zbyt małe reakcje na bodźce dotykowe, za niski lub za wysoki poziom uwagi i aktywności, zaburzenia koordynacji ruchowej, opóźnienia w rozwoju ruchowym, rozwoju mowy, języka, trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania, brak samoakceptacji lub poczucia własnej wartości.

Najczęstszymi objawami dysfunkcji integracji sensorycznej u dzieci jest nieprawidłowa reaktywność na bodźce: nadmierne lub zbyt małe reakcje na bodźce dotykowe, za niski lub za wysoki poziom uwagi i aktywności, zaburzenia koordynacji ruchowej, opóźnienia w rozwoju ruchowym, rozwoju mowy, języka, trudności w uczeniu się, zaburzenia zachowania, brak samoakceptacji lub poczucia własnej wartości.

 

W obrębie „dużej motoryki”, czyli podstawowych sprawności ruchowych: w chodzeniu, bieganiu, grach i zabawach, np. łapaniu i rzucaniu piłki. Dzieci nie rozumieją poleceń, nie potrafią naśladować ruchów, nie mają umiejętności bawienia się i manipulowania. Trudno uczą się nowych czynności, potrzebują długiego czasu do namysłu przy planowaniu ruchu (praksja). Nie potrafią wykonać dwu czynności naraz , np. słuchać i pisać. Pojawia się zaburzenie napięcia mięśni i brak „poczucia linii środkowej ciała”, a w konsekwencji zaburzenie poczucia równowagi. Dzieci z tego typu dysfunkcjami często ulegają wypadkom, przewracają się, nie dbają tez o porządek.

 

W zakresie „małej motoryki” pojawiają się trudności z czynnościami precyzyjnymi, z rysowaniem, pisaniem (zaburzenia grafomotoryki). Mogą pojawiać się wady wymowy.

W zakresie zaburzeń psychicznych i społecznych pojawiają się: niezgrabność, złe funkcjonowanie w grupie, trudności w grach i zabawach zespołowych, szybkie męczenie się, bezradność. W wyniku tego pojawiają się w dziecku różnego rodzaju frustracje lub zaburzenia osobowości.

Najczęstsze zaburzenia w obrębie układu zmysłów to: nadwrażliwość lub niedowrażliwość zmysłów. Ta pierwsza objawia się przede wszystkim nadpobudliwością ruchową i emocjonalną oraz trudnościami z koncentracją. Niedostateczna wrażliwość (podwrażliwość) objawia się  zaburzeniami czucia własnego ciała i otaczającej przestrzeni.

 

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x