Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Przepis na udane spotkanie z rodzicami w szkole

Przepis na udane spotkanie z rodzicami w szkole

13:55 05-04-2022

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Dobre praktyki

O czym warto pamiętać, organizując spotkania z rodzicami? Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Kilku cennych rad udzieli Wam dzisiaj nasza ekspertka Marzena Rudzewicz

Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona.
Tyle że w przypadku dzieci nie ma takich ładnych torebeczek,
gdzie widać,
co z każdego nasionka wyrośnie,
i instrukcji jak się o to nasionko troszczyć.
Wszystko jest wymieszane,
wsadza się rękę do worka i bierze co popadnie.
Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko,
to mogą mieć marzenie, by wyrósł z niego dąb.
Ale może się okazać, że zasadzili bratek.
I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie,
będzie próbował z bratka zrobić dąb.
A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka.
Wyhoduje jakąś hybrydę, coś bardzo nieszczęśliwego.
I skrzywdzi to nasienie.
Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się jak hodować bratki,
i zrobi wszystko, by jego bratek był jak najbardziej udany
.”

Wojciech Eichelberger

Spotkanie z rodzicami – o czym warto pamiętać?

Nauczyciel:

v  Powinien sobie uzmysłowić, że do spotkania z rodzicami należy być dobrze przygotowanym, tak jak do każdej lekcji.

v  Swoim wyglądem winien wyrażać szacunek dla zebranych.

v  W żadnym wypadku nie może pozwolić sobie na nietakt wobec rodzica, nawet tego „trudnego”.

v  Swoją osobowością i sposobem przeprowadzania wywiadówki winien zachęcać rodziców do masowego uczestnictwa w spotkaniach.

Wywieranie pierwszego wrażenia

}  O pierwszym wrażeniu decyduje głównie mowa ciała oraz pierwsze 30 sekund rozmowy.

}  Niekorzystne pierwsze wrażenie rodzi trudne do zmiany uprzedzenia.

 Błędy podczas zebrań

  • Podkreślenia cech negatywnych wychowanka bądź grupy.
  • Informacji bardzo ogólnych.
  • Rozdania kartek.

Takie zebrania rodzice uważają za stratę czasu i przestaną na nie przychodzić!

Przestrzegamy zasad:

O sukcesach ucznia mówimy imiennie, a o negatywach ogólnie i problemowo.

  • Najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia omawiamy szczerze i indywidualnie.
  • Największą uwagę przywiązujemy do spraw opiekuńczo-wychowawczych
    i dydaktycznych, a nie organizacyjnych i finansowych.\
  • Okazujemy empatię, życzliwość, troskę, rozmawiamy partnersko.
  • Informujemy o postępach w nauce i treściach do uzupełnienia za pomocą konkretnych metod.

Skuteczna rozmowa

}  Zaproś na rozmowę - zapraszam, a nie rozkazuję, wzywam.

}  Należy zadbać o przestrzeń (stworzyć sprzyjające warunki).

}  Podziękować za przybycie i poświęcony czas.

}  Dbać o dobrą atmosferę rozmowy, nie pozwalać na podniesiony ton głosu, przekrzykiwania, „pyskówki”.

}  Przedstaw problem (powiedz co widzisz, słyszysz i czujesz).

}  Zastosuj aktywne słuchanie.

}  Zbierz wasze wspólne pomysły rozwiązań problemu, podsumuj i ustal, do czego zobowiązują się obie strony.

}  Sprawdź, czy na pewno rodzic zrozumiał ustalenia, uzyskaj potwierdzenie czy wyraża na nie zgodę.

}  Poproś o ponowny kontakt za …(konkretny termin).

Wysłuchaj

}  Pozwól „wygadać się” i „wyrzucić” z siebie emocje.

}  Okazuj rodzicowi, że słuchasz jego wypowiedzi – zapytaj o szczegóły.

}  Notuj szczegóły, które zgłasza.

Okaż zrozumienie

}  W zatroskany sposób powiedz – Rozumiem pani sytuację.

}  Wykaż, że jest ci przykro – Przykro mi, że pojawił się taki problem...

Udziel odpowiedzi

}  Podsumuj fakty – sprawdź, czy dobrze zrozumiałaś.

}  Reaguj szybko i informuj rodzica o przebiegu sprawy.

}  Jeśli okaże się, że pretensje są uzasadnione - na zakończenie rozmowy przeproś
i podziękuj za kontakt z tobą.

Sytuacje, w których rodzice będą nieuprzejmi wobec nauczyciela wywołują chęć odwetu. Takie zachowanie jest jednak naganne i może przynieść dodatkowe kłopoty i jeszcze większy stres.
W takich sytuacjach należy zachować się następująco:

Unikaj ironicznych uśmiechów.

Nie okazuj zadowolenia z siebie.

Nie przerywaj wypowiedzi rodzica.

Nie drażnij słowami (np. „Pan się myli”).

Nie daj się wyprowadzić z równowagi.

Do końca okazuj uprzejmość i przyjazne nastawienie.

Marzena Rudzewicz

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x