Przepis na udane spotkanie z rodzicami w szkole

O czym warto pamiętać, organizując spotkania z rodzicami? Na co warto zwrócić szczególną uwagę? Kilku cennych rad udzieli Wam dzisiaj nasza ekspertka Marzena Rudzewicz

Rodzice są jak ogrodnicy, którzy kupują nasiona.
Tyle że w przypadku dzieci nie ma takich ładnych torebeczek,
gdzie widać,
co z każdego nasionka wyrośnie,
i instrukcji jak się o to nasionko troszczyć.
Wszystko jest wymieszane,
wsadza się rękę do worka i bierze co popadnie.
Gdy rodzice zaczynają hodować swoje nasionko,
to mogą mieć marzenie, by wyrósł z niego dąb.
Ale może się okazać, że zasadzili bratek.
I wtedy rodzic, który się uprze przy dębie,
będzie próbował z bratka zrobić dąb.
A w rezultacie nie będzie ani dębu, ani bratka.
Wyhoduje jakąś hybrydę, coś bardzo nieszczęśliwego.
I skrzywdzi to nasienie.
Mądry rodzic w takiej sytuacji dowie się jak hodować bratki,
i zrobi wszystko, by jego bratek był jak najbardziej udany
.”

Wojciech Eichelberger

Spotkanie z rodzicami – o czym warto pamiętać?

Nauczyciel:

v  Powinien sobie uzmysłowić, że do spotkania z rodzicami należy być dobrze przygotowanym, tak jak do każdej lekcji.

v  Swoim wyglądem winien wyrażać szacunek dla zebranych.

v  W żadnym wypadku nie może pozwolić sobie na nietakt wobec rodzica, nawet tego „trudnego”.

v  Swoją osobowością i sposobem przeprowadzania wywiadówki winien zachęcać rodziców do masowego uczestnictwa w spotkaniach.

Wywieranie pierwszego wrażenia

}  O pierwszym wrażeniu decyduje głównie mowa ciała oraz pierwsze 30 sekund rozmowy.

}  Niekorzystne pierwsze wrażenie rodzi trudne do zmiany uprzedzenia.

 Błędy podczas zebrań

  • Podkreślenia cech negatywnych wychowanka bądź grupy.
  • Informacji bardzo ogólnych.
  • Rozdania kartek.

Takie zebrania rodzice uważają za stratę czasu i przestaną na nie przychodzić!

Przestrzegamy zasad:

O sukcesach ucznia mówimy imiennie, a o negatywach ogólnie i problemowo.

  • Najtrudniejsze sprawy dotyczące ucznia omawiamy szczerze i indywidualnie.
  • Największą uwagę przywiązujemy do spraw opiekuńczo-wychowawczych
    i dydaktycznych, a nie organizacyjnych i finansowych.
  • Okazujemy empatię, życzliwość, troskę, rozmawiamy partnersko.
  • Informujemy o postępach w nauce i treściach do uzupełnienia za pomocą konkretnych metod.

Skuteczna rozmowa

}  Zaproś na rozmowę – zapraszam, a nie rozkazuję, wzywam.

}  Należy zadbać o przestrzeń (stworzyć sprzyjające warunki).

}  Podziękować za przybycie i poświęcony czas.

}  Dbać o dobrą atmosferę rozmowy, nie pozwalać na podniesiony ton głosu, przekrzykiwania, „pyskówki”.

}  Przedstaw problem (powiedz co widzisz, słyszysz i czujesz).

}  Zastosuj aktywne słuchanie.

}  Zbierz wasze wspólne pomysły rozwiązań problemu, podsumuj i ustal, do czego zobowiązują się obie strony.

}  Sprawdź, czy na pewno rodzic zrozumiał ustalenia, uzyskaj potwierdzenie czy wyraża na nie zgodę.

}  Poproś o ponowny kontakt za …(konkretny termin).

Wysłuchaj

}  Pozwól „wygadać się” i „wyrzucić” z siebie emocje.

}  Okazuj rodzicowi, że słuchasz jego wypowiedzi – zapytaj o szczegóły.

}  Notuj szczegóły, które zgłasza.

Okaż zrozumienie

}  W zatroskany sposób powiedz – Rozumiem pani sytuację.

}  Wykaż, że jest ci przykro – Przykro mi, że pojawił się taki problem…

Udziel odpowiedzi

}  Podsumuj fakty – sprawdź, czy dobrze zrozumiałaś.

}  Reaguj szybko i informuj rodzica o przebiegu sprawy.

}  Jeśli okaże się, że pretensje są uzasadnione – na zakończenie rozmowy przeproś
i podziękuj za kontakt z tobą.

Sytuacje, w których rodzice będą nieuprzejmi wobec nauczyciela wywołują chęć odwetu. Takie zachowanie jest jednak naganne i może przynieść dodatkowe kłopoty i jeszcze większy stres.
W takich sytuacjach należy zachować się następująco:

Unikaj ironicznych uśmiechów.

Nie okazuj zadowolenia z siebie.

Nie przerywaj wypowiedzi rodzica.

Nie drażnij słowami (np. „Pan się myli”).

Nie daj się wyprowadzić z równowagi.

Do końca okazuj uprzejmość i przyjazne nastawienie.