Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Rzecz o czerwonej sukience, czyli czym jest informacja zwrotna?

Rzecz o czerwonej sukience, czyli czym jest informacja zwrotna?

08:46 24-02-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Studenci

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Ocenianie kształtujące

Informacja zwrotna, feedback – bez względu na to, jak byśmy jej nie nazwali, stanowi jedno z najskuteczniejszych narzędzi oddziaływania na człowieka w akcie komunikacji. Zapraszamy do lektury, dzięki której dowiecie się, dlaczego warto je stosować.

„Jak deszcz na pustyni jest szansą ratunku dla wędrowca, tak informacja zwrotna jest szansą odnoszenia sukcesów w komunikowaniu się między ludźmi  i podążania we właściwym kierunku” – napisał Wojciech Turewicz w swojej książce pt. Sztuka komunikacji. Jak radzić sobie z konfliktem w szkole. W swej istocie informacja zwrotna jest komunikatem skierowanym do drugiej osoby na temat tego, jakie wrażenie wywiera na nas jej zachowanie. I odwrotnie – to informacja, jak nasz rozmówca odbiera i czuje to, co mówimy i to, w jaki sposób się zachowujemy. Tak ujęta definicja zakłada dwa istotne elementy – po pierwsze, informacja zwrotna jest subiektywnym odczuciem komunikujących się ze sobą osób; po drugie, stanowi sprzężenie zwrotne. Przepływ informacji następuje w obu kierunkach (ja mówię, co czuję słuchając Ciebie – Ty mówisz, co czujesz, słuchając mnie). Należy jednak pamiętać, że informacja zwrotna absolutnie nie jest oceną – nie polega na wskazywaniu, czy coś jest dobre lub złe, ale polega na precyzyjnym opisywaniu tego, co czuję w danym momencie.

Przeanalizujmy następujący przykład:

Odwiedza nas koleżanka. Jest ubrana w czerwoną sukienkę. Co możemy jej powiedzieć?

- Świetnie wyglądasz w tej czerwonej sukience!  To jest ocena (pozytywna, ale jednak tylko ocena, wyrażając którą, rościmy sobie prawo do wskazywania, kto w czym wygląda dobrze a w czym wygląda źle). Tymczasem moglibyśmy powiedzieć:

- Bardzo podobasz mi się w tej czerwonej sukience! albo – Cieszę się, że założyłaś tę czerwoną sukienkę, uważam, że Ci w niej do twarzy. To jest informacja zwrotna, w której wyrażam to, co czuję na temat koleżanki w czerwonej sukience.

Warto tutaj zwrócić uwagę na istotny element – czasowniki  operacyjne takie jak: podobasz mi się, cieszę się, uważam, że…, które jednoznacznie określają to, co myśli i czuje nadawca tego komunikatu i tylko on. Zapewne znacie tę regułę – stosowania komunikatu „ja” – udzielając  informacji zwrotnej, w każdym jej momencie mówię tylko i wyłącznie o swoich uczuciach, niczego nie uogólniam, nie głoszę prawd w imieniu innych ludzi tylko swoim. Zastanówmy się, jak często zdarza nam się mówić, np:

- Wszyscy boją się chorób.

- Każdy chciałby być bogaty.

Te uogólnienia są błędnym komunikatem, ponieważ nieprawdą jest, że wszyscy ludzie  na świecie boją się chorób i nie każdy człowiek marzy o bogactwie. Nawet, gdyby tak było, nikt nie jest w stanie tego zweryfikować. Mogę zatem jedynie stwierdzić, że:

- Ja boję się chorób.

- Ja chciałbym być bogaty.

To zasadnicza różnica i warto o niej pamiętać.

 

Rodzaje informacji zwrotnej

Informacja zwrotna może mieć dwa warianty:

  • informacja zwrotna spontaniczna,
  • informacja zwrotna uporządkowana.

Serdecznie polecamy Wam przećwiczenie wyrażania komunikatów, będących w swej istocie nie oceną a informacją zwrotną właśnie. Może warto pokusić się również o to, by zapytać swego rozmówcę, jakich on uczuć doświadcza w kontakcie z nami. Sprawdźcie, jak to na Was wpływa – czy da się zauważyć różnicę?

 

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x