Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Szok kulturowy – czym jest?

Szok kulturowy – czym jest?

14:35 22-03-2022

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie

Ludzie, przeprowadzając się, uciekając do kraju z innego kręgu kulturowego, wkraczają w nowy, obcy świat, w odmienny system norm, wartości i zachowań. Zazwyczaj wywołuje to sporo nieporozumień, poczucie dezorientacji, stres – a w przypadku uciekinierów z Ukrainy, również traumę. Moment zetknięcia się dwóch rozbieżnych systemów w świadomości człowieka i towarzyszące mu uczucia określa się mianem szoku kulturowego.

Ludzie, przeprowadzając się, uciekając do kraju z innego kręgu kulturowego, wkraczają w nowy, obcy świat, w odmienny system norm, wartości i zachowań. Zazwyczaj wywołuje to sporo nieporozumień, poczucie dezorientacji, stres – a w przypadku uciekinierów z Ukrainy, również traumę. Moment zetknięcia  się dwóch rozbieżnych systemów w świadomości człowieka i towarzyszące mu uczucia  określa się mianem szoku kulturowego.

W nowym środowisku człowiek jest narażony na działanie ogromnej liczby nowych bodźców, przy czym największe wyzwanie stanowi pokonanie bariery językowej.  Przeładowany stresem oraz informacjami mózg jest przemęczony i często w takich sytuacjach odmawia współpracy. Funkcjonowanie w obcym kraju wymaga nieustannego wysiłku poznawczego, ciągłego analizowania sytuacji i wyciągania wniosków, interpretowania języka, komunikatów pozawerbalnych i kontekstu społecznego komunikacji. Ta nagła zmiana skutkuje fizycznym, psychicznym i emocjonalnym wyczerpaniem.

 

Dla każdego człowieka jest to szok, ale dla dziecka w wieku szkolnym jest to wyjątkowo ciężkie doświadczenie. W swoim kraju wszyscy oni byli bowiem ekspertami kulturowymi, zaś tutaj są całkowicie zależni od innych - zmuszani do pytania o najprostsze sprawy, proszenia o pomoc w codziennych zadaniach. Muszą na nowo nauczyć się żyć z dala od tego, co było im znane, najczęściej w obawie o życie swoich członków rodzin, którzy zostali w kraju.

Funkcjonowanie psychologiczne człowieka, jego samoocena, tożsamość i zadowolenie z życia są ściśle powiązane z funkcjonowaniem w danym systemie kulturowym. Utrata kontaktu z tym systemem prowadzi do dezorientacji, zagubienia.

Właśnie z tego powodu tak ważny jest proces integracji dzieci i młodzieży z Polski i Ukrainy – odnalezienie się w nowej rzeczywistości to trudne zadanie dla przedstawicieli obydwu nacji, ale z drugiej strony, kontakt z grupą rówieśniczą jest niezwykle istotny. Warto zwrócić uwagę na wszelkie przejawy wsparcia, uśmiechu, najprostszych gestów przy jednoczesnym zapobieganiu powstawania stereotypów, uprzedzeń, a w konsekwencji zjawiska dyskryminacji. Ani realizacja podstawy programowej, ani przygotowanie do egzaminów zewnętrznych  ukraińskich uczniów nie stanowią tutaj priorytetu. Najpierw pomóżmy im odnaleźć się  w obcym kraju wśród obcych – chociaż przyjaznych – ludzi

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x