Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Uczeń z cukrzycą w szkole – hipoglikemia, cz. II

Uczeń z cukrzycą w szkole – hipoglikemia, cz. II

09:24 11-05-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Bezpieczeństwo w szkole , Dobre praktyki

Tydzień temu rozpoczęliśmy na prośbę naszych czytelników cykl artykułów poświęconych dzieciom chorym na cukrzycę i ich opiece w czasie zajęć szkolnych. Dzisiaj opisujemy objawy hipoglikemii i rodzaje terapii stosowanych w trakcie choroby.

Poprzedni artykuł znajdziecie Państwo pod linkiem:

https://edurada.pl/artykuly/Ucze-z-cukrzyc-w-szkole-cz-I/

Hipoglikemia (łac. hypoglycaemia), inaczej niedocukrzenie, to stan, w którym stężenie glukozy we krwi spada poniżej dopuszczalnej normy. Zgodnie z definicją Polskiego Towarzystwa Diabetologicznego, hipoglikemię rozpoznaje się przy stężeniu glukozy we krwi poniżej 70 mg/dl (3,9 mmol/l), niezależnie od tego, czy występują charakterystyczne dla tego stanu objawy. Hipoglikemia to częsta przypadłość osób chorujących na cukrzycę. Każdy pacjent może na różne sposoby odczuwać niedocukrzenie, jednak część symptomów jest dosyć charakterystyczna. To ważne, by znać te objawy, aby w porę zareagować. Co ważne, symptomy te mogą występować przy różnych stężeniach glukozy we krwi. U niektórych glikemia na poziomie poniżej 70mg/dl może nie dawać żadnych widocznych objawów. U innych niski poziom cukru, jeszcze mieszczący się w granicach normy, objawy te mogą być już nasilone.

 

W jaki sposób objawia się hipoglikemia?

Objawy hipoglikemii mogą mieć różne nasilenie, w zależności od poziomu glukozy we krwi. Należą do nich:

  • drżenie rąk,
  • nadmierna potliwość,
  • silny tzw. "wilczy głód",
  • osłabienie, senność, splątanie,
  • problemy z koncentracją,
  • zaburzenia równowagi,
  • kołatanie serca,
  • mrowienie wokół ust,
  • drżenie ciała (przede wszystkim rąk),
  • zaburzenia widzenia,
  • ból brzucha i nudności,
  • uczucie niepokoju i lęku,
  • utrata przytomności.

U chorych, którzy od wielu lat zmagają się z cukrzycą, niektóre objawy niedocukrzenia mogą zanikać i być niezauważalne. Często jedynym jej objawem jest utrata przytomności, co stanowi już poważne zagrożenie.

 

Terapia cukrzycy typu 1

Leczenie pacjenta z cukrzycą typu 1 składa się z trzech zasadniczych elementów:

1. Insulinoterapii — czyli podawania podskórnie insuliny;

2. Zdrowego odżywiania opartego na obliczaniu kaloryczności posiłków oraz ilości zawartych w nich węglowodanów;

3. Właściwie zaplanowanego i realizowanego wysiłku fizycznego.

 

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x