Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Uczeń zdolny, czyli jaki?

Uczeń zdolny, czyli jaki?

13:42 19-10-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika

Jakimi cechami powinien charakteryzować się uczeń zdolny? O uczniach zdolnych mówimy w odniesieniu do jednostek przejawiających wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencji) lub posiadających jakąś zdolność specjalną w sferze działalności umysłowej. O innych cechach dowiecie się z dzisiejszego artykułu…

O uczniach zdolnych mówimy w odniesieniu do jednostek przejawiających wysoki poziom zdolności ogólnych (inteligencji) lub posiadających jakąś zdolność specjalną w sferze działalności umysłowej. Uczniowie zdolni charakteryzują się dwiema podstawowymi cechami: ponadprzeciętnymi osiągnięciami lub potencjalnymi zdolnościami do takich osiągnięć. Cechę pierwszą możemy stwierdzić obserwując rezultaty aktywności ucznia, cechę drugą - badając go instrumentami psychologicznymi np. testami.

Pojęcie „uczeń zdolny” służy do określenia dzieci, które pod względem zdolności intelektualnych przewyższają swoich rówieśników. W próbach określenia ucznia zdolnego zwraca się uwagę na takie zdolności, jak:

•          zdolność do efektywnego uczenia się rzeczy nowych i wybitne,

•          wyróżniające się wyniki w jakiejś aktywności;

•          oryginalność w myśleniu i działaniu, duże nasilenie dążeń poznawczych;

•          przejawianie wysokiego poziomu myślenia analitycznego;

•          łatwość rozumienia i przyswajania symboli abstrakcyjnych i stosunków

•          symbolicznych, właściwego posługiwania się symbolami we własnym działaniu;

•          zainteresowania poznawcze, zdolność do koncentracji uwagi, zwłaszcza na treściach abstrakcyjnych;

•          wrażliwość na problemy i wytrwałość w ich rozwiązywaniu;

•          przeżywanie satysfakcji z rozwiązywania problemów i pokonywania trudności intelektualnych.

 

Wysoka inteligencja może zaznaczać się we wszystkich lub w wielu dziedzinach działalności, jak również tylko w pewnych określonych dziedzinach, jak np. w odniesieniu do matematyki i nauk ścisłych, do języków, humanistyki itp.

 

Swoje ponadprzeciętne zdolności uczeń zdolny przejawia w szkole na kilku polach:

•          „akademickim” tj. w uczeniu się przedmiotów szkolnych odpowiadających

•          gałęziom wiedzy ( np. potrafi wynajdywać oryginalne dowody i sposoby rozwiązań problemów matematycznych),

•          artystycznym,

•          technicznym,

•          sportowym i motorycznym,

•          społecznym (wykazuje talent przywódczy lub umiejętność skutecznego rozwiązywania problemów społecznych).

 

O efektach tej działalności współdecydują – obok zdolności – także osobowość, stopień zaangażowania w działalność oraz lepsze warunki życia i aktywność jednostki.

 

 

Anna Kozimor-Cyganik

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x