Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Wsparcie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w czasie pandemii – praktyczne wskazówki, cz. I

Wsparcie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w czasie pandemii – praktyczne wskazówki, cz. I

14:46 03-02-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Dobre praktyki

Świadczenie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w dobie zdalnej edukacji jest niezwykle potrzebne i równie trudne. Dlatego przygotowaliśmy dla Was dzisiaj zestaw praktycznych wskazówek, jak taką pomoc zrealizować. Druga część artykułu już za tydzień.

Edukacja na odległość jest wyzwaniem dla nauczycieli, uczniów i rodziców, ale wydaje się, że szczególną trudność  stanowi organizacja i realizacja pomocy dla uczniów wymagających dodatkowego wsparcia ze względu na specjalne potrzeby i możliwości. Trudność ta dotyczy zarówno pracy z uczniami szczególnie uzdolnionymi, chociaż ze względu na ich zdolności i często wysoką motywację kierowane do nich wsparcie jest prostsze, jak innych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Z rozmów z nauczycielami i dyrektorami szkól i przedszkoli wiem, że szczególną trudność stanowi planowanie i realizacja wsparcia dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. Oczywiście uczniowie z tej grupy są znacznie zróżnicowani pod względem potrzeb edukacyjnych i rozwojowych, trudności, mocnych stron i zdolności oraz sytuacji rodzinnej, która wpływa na możliwości rodziców w zakresie współpracy z nauczycielami w udzielaniu wsparcia swojemu dziecku. W materiale poniżej opisuję najważniejsze obszary udzielania wsparcia, na które należy zwrócić uwagę podczas edukacji zdalnej.

  1. Organizacja pomocy i jej wdrażanie jest realizowana przez zespół ds. pomocy p-p. dla danego ucznia powołany przez dyrektora. Praca zdalna wymaga analizy przez zespół sytuacji ucznia/uczennicy i podjęcia decyzji dotyczącej modyfikacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego w taki sposób, aby uwzględnić model pracy szkoły realizowany w damy czasie. Zachęcam do zaproponowania rozwiązań zarówno dla edukacji zdalnej, jak i hybrydowej. Propozycje obszarów, w których należy wprowadzić korekty są umieszczone w zaproponowanej strukturze programu. Praca zespołu nie jest wstrzymywana na czas innego niż tradycyjny modelu nauczania, dlatego należy przemyśleć sposób pracy i realizacji wymagań dotyczących co najmniej dwóch spotkań w roku i umożliwienia rodzicom udziału w spotkaniach w tym w prowadzeniu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Metody prowadzenia działań w celu uzyskania informacji o funkcjonowaniu ucznia w ramach WOPFU tez powinny ulec dostosowaniu do sytuacji edukacyjnej dziecka. W przepadku modelu edukacji zdalnej lub mieszanej może nie istnień możliwość prowadzenia skutecznej obserwacji, gdyż:

- uczeń nie jest widoczny dla nauczyciela;

- kontakt z dzieckiem jest zbyt ograniczony, aby stanowił podstawę do prowadzenia obserwacji i wyciągania z niej wniosków;

- z uczniem jest utrudniony kontakt zdalny.

 

W opisanych powyżej sytuacjach zespól powinien ustalić inne efektywne sposoby prowadzenia oceny poziomu funkcjonowania, wykorzystując przede wszystkim: kontakt z rodzicami, materiały otrzymywane od ucznia, rozmowę z uczniem, kontakt mailowy lub za pomocą innego komunikatora, arkusze sprawdzające poziom wiedzy i umiejętności.

Urszula Grygier

 

Ciąg dalszy artykułu:

https://edurada.pl/artykuly/Wsparcie-uczni-w-z-orzeczeniem-o-potrzebie-kszta-cenia-specjalnego-w-czasie-pandemii-praktyczne-wskaz-wki-cz-II/

 

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x