Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Wsparcie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w czasie pandemii – praktyczne wskazówki, cz. II

Wsparcie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego w czasie pandemii – praktyczne wskazówki, cz. II

09:38 11-02-2021

Dla kogo: Nauczyciele , Rodzice

Kategoria: Psychologia i pedagogika , System pomocy psychologiczno-pedagogicznej , Dobre praktyki

Tydzień temu w środę pisaliśmy o ogromnej potrzebie wsparcia w nauce zdalnej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Dzisiaj zapraszamy na drugą część artykułu.

Szczególnie ważna będzie wymiana informacji między członkami zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

  1. Dostosowanie wymagań edukacyjnych powinno uwzględnić dodatkowe ograniczenia wynikające z edukacji zdalnej lub mieszanej. Należy zwrócić uwagę na:
  • zdolność ucznia do samodzielnej pracy,
  • zakres i rodzaj wsparcia w środowisku rodzinnym,
  • możliwość komunikacji z nauczycielem w tym szczególnie komunikacji alternatywnej (AAC),
  • sprawność manualną w zakresie korzystania z multimediów,
  • dostępność pomocy dydaktycznych dla ucznia w tym zasobów internetowych,
  • możliwość systematycznego reagowania na błędy i niezrozumienie tematyki lub oczekiwanych umiejętności,

 Na podstawie tak dostosowanych wymagań opracowujemy zmodyfikowane karty pracy, instrukcje do zadań, polecenia, sprawdziany, teksty źródłowe.

  1. Bardzo ważnym elementem pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi będzie częste wysyłanie informacji zwrotnej w formie dla nich dostępnej i zrozumiałej. Brak bezpośredniego kontaktu wywołuje większą potrzebę otrzymywania przez dziecko informacji zawierającej wzmocnienia pozytywne, aby jego zaangażowanie było budowane pomimo wielu dodatkowych trudności wynikających z edukacji na odległość.
  2. Ważnym zadaniem zespołu i dyrektora szkoły i przedszkola jest umożliwienie wsparcia w postaci zajęć rewalidacji i innych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzonych stacjonarnie.  Plany udzielanego wsparcia w ramach tych zajęć powinny uwzględniać model związany z pracą na odległość. Szczególnie te zajęcia wymagają kontaktu z prowadzącym je nauczycielem/specjalistą, nie mogą być realizowane tylko poprzez przesyłanie materiałów ćwiczeniowych. Nauczyciele                      w ramach pracy zespołu powinni przemyśleć aplikacje, programy multimedialne, komunikatory, które będą wykorzystywać, aby dziecko i rodzic nie mieli obowiązku korzystania z bardzo szerokiego wachlarza propozycji, co utrudni im pracę oraz może zniechęcić do podejmowania trudu pracy zdalnej. W razie potrzeby uczeń i rodzic powinni mieć możliwość zapoznania się z wykorzystywanym narzędziem i otrzymać instruktaż od zespołu ds. pomocy psychologiczno-pedagogicznej. 
  3. Warto także zwrócić uwagę na kontakt z uczniem nie dotyczący bezpośrednio edukacji czy działań ćwiczeniowych w ramach zajęć specjalistycznych. Wszyscy uczniowie, a szczególnie z niepełnosprawnością, potrzebują rozmowy, zainteresowania się ich obawami, emocjami i wątpliwościami, nie zawsze związanymi z procesem uczenia się konkretnego przedmiotu. Należy pamiętać, iż dla uczniów z niepełnosprawnością często szczególnie ważna jest możliwość kontaktu rówieśniczego podczas pobytu w szkole. Dlatego w czasie edukacji zdalnej ta potrzeba wymaga w miarę możliwości zaspokojenia w sposób, który jest możliwy np.:
  • korzystanie z platform, które dają możliwość zobaczenia się uczniów, pracy w grupach.
  • wykonywanie projektów wymagających współpracy uczniów.
  • uruchomienie wsparcia rówieśniczego w sytuacji trudności w procesie uczenia się .

Urszula Grygier

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x