Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Zespoły nauczycielskie – jak je tworzyć?

Zespoły nauczycielskie – jak je tworzyć?

14:47 29-10-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dobre praktyki , Rozwój osobisty , Zarządzanie Oświatą

Istnieją w każdej szkole – zespoły nauczycielskie. Co zrobić, by ich praca była efektywna i przynosiła korzyści w podnoszeniu jakości pracy placówki oświatowej? O tym pisze dziś Magdalena Białobrzeska-Jarosz

„Nigdy nie mów ludziom, jak mają wykonywać swe zadania.

Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością”

George Patton

 

Dobry zespół nauczycielski powinien cechować się odpowiedzialnością, samodzielnością, współpracą i kreatywnością. Jak to osiągnąć? Co wpływa na funkcjonowanie zespołu?

Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć[1]:

  • współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,
  • współpraca, wzajemne pomaganie sobie,
  • współpartnerstwo,
  • możliwość łączenia ze sobą specjalności,
  • zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.

Aby tak było, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Pierwszym z nich jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Drugim warunkiem jest zapewnienie możliwości dla własnego rozwoju i kreatywności. Daje to poczucie bezpieczeństwa. Trzecim warunkiem jest świadomość przynależności do grupy.

Powiedz im tylko, co mają robić, a będziesz zdziwiony ich pomysłowością”

George Patton

 

Dobry zespół nauczycielski powinien cechować się odpowiedzialnością, samodzielnością, współpracą i kreatywnością. Jak to osiągnąć? Co wpływa na funkcjonowanie zespołu?

Do cech określających pracę zespołową możemy zaliczyć :

•             współdziałanie, wspólne dążenie do realizacji określonego celu,

•             współpraca, wzajemne pomaganie sobie,

•             współpartnerstwo,

•             możliwość łączenia ze sobą specjalności,

•             zbiorowa odpowiedzialność za wykonanie zadania.

Aby tak było, konieczne jest spełnienie kilku warunków. Pierwszym z nich jest wypracowanie wspólnego stanowiska w sprawach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Drugim warunkiem jest zapewnienie możliwości dla własnego rozwoju i kreatywności. Daje to poczucie bezpieczeństwa. Trzecim warunkiem jest świadomość przynależności do grupy.

Magdalena Białobrzeska-Jarosz – uczestniczka kursu kwalifikacyjnego

 


[1] P. Lencioni, Pięć dysfunkcji pracy zespołowej, MT Biznes, Warszawa, 2016, s. 76.

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x