Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Zintegrowana Strategia Umiejętności w kierunkach polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.

Zintegrowana Strategia Umiejętności w kierunkach polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2021/2022.

15:12 02-09-2021

Dla kogo: Dyrektorzy , Organy prowadzące

Kategoria: Zarządzanie Oświatą

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych, to jeden - a właściwie to jedyny priorytet MEiN z zakresu kształcenia zawodowego, ujęty w kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022.

Część pierwsza.

Wdrażanie Zintegrowanej Strategii Umiejętności – rozwój umiejętności zawodowych w edukacji formalnej i pozaformalnej, w tym uczeniu się dorosłych, to jeden - a właściwie to jedyny priorytet MEiN z zakresu kształcenia zawodowego, ujęty w kierunkach polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2021/2022. Skuteczność podejmowanych przez szkoły branżowe działań w tym zakresie mają potwierdzić kontrole prowadzone w ramach sprawowania nadzoru pedagogicznego:

- „Zgodność z przepisami prawa kształcenia na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych „w szkołach i placówkach prowadzących kształcenie na kwalifikacyjnych kursach zawodowych i kursach umiejętności zawodowych oraz

- „ Zgodność z przepisami prawa organizacji kształcenia w zawodach branży opieki zdrowotnej„ - w niepublicznych szkołach policealnych prowadzących kształcenie w zawodach branży opieki zdrowotnej.

Czy takie ujęcie zagadnień kształcenia zawodowego wskazuje szkołom kierunki działań? Czy są to nowe wyzwania w kształceniu w zawodowym?

Spróbuję odpowiedzieć na te pytania.

 Oto dla przypomnienia wybrane zagadnienia kierunków polityki oświatowej państwa z roku szkolnego 2019/2020 odnoszące się do szkół ponadpodstawowych:

 „Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych”

 (Pamiętamy, że wrzesień 2019 był początkiem wdrażania zmian zarówno w kształceniu ogólnym jak i zawodowym w szkołach ponadpodstawowych. Powodzenie realizacji tych zmian związane jest z wdrożeniem przez szkoły nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego i podstawy programowej kształcenia zawodowego w branżach – tematyka obowiązująca nadal, bowiem wiele szkół zadaje sobie pytanie, czy uda się zrealizować podstawę programową, gdy tak wiele miesięcy proces edukacyjny podlegał prawidłom kształcenia na odległość.

„Tworzenie oferty programowej w kształceniu zawodowym. Wdrażanie nowych podstaw programowych kształcenia w zawodach szkolnictwa branżowego”.

Natomiast w roku szkolnym 2020/2021 Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa uwzględniały m.in.:

ü  „Wdrażanie nowej podstawy programowej w szkołach ponadpodstawowych ze szczególnym uwzględnieniem edukacji przyrodniczej i matematycznej. Rozwijanie samodzielności, innowacyjności i kreatywności uczniów.”

ü  „Wdrażanie zmian w kształceniu zawodowym, ze szczególnym uwzględnieniem kształcenia osób dorosłych” .

A zatem widzimy, że kształcenie dorosłych nie jest zagadnieniem nowym, a dokument pod nazwą Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 wskazuje obszary oddziaływań w edukacji formalnej i pozaformalnej.

Zapraszamy na kolejną część artykułu w czwartek za tydzień.

 

Anna Dudek-Janiszewska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x