Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Co motywuje nauczycieli do pracy?

Co motywuje nauczycieli do pracy?

08:13 09-08-2018

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Rozwój osobisty , Zarządzanie Oświatą

Badania wskazują, że nauczyciele dwa razy częściej cierpią na wypalenie zawodowe niż inni pracownicy wykonujący usługi społeczne. Jak poradzić sobie z tym problemem?

Aby zapalać innych, samemu trzeba płonąć."
(Jacek Walkiewicz)

Brak motywacji do pracy odbija się na zdrowiu fizycznym i psychicznym nauczycieli.

Aby poprawić tę sytuację, należy wyeliminować czynniki demotywujące - w Polsce są to:

- niskie zarobki,

- nieprawidłowe zarządzanie/ brak wsparcia ze strony dyrekcji,

- zachowanie uczniów,

- brak stabilizacji i bezpieczeństwa zawodowego.

Dopiero po usunięciu tych czynników należałoby wprowadzić czynniki motywujące.

Wyniki badań nad Polską Mapą Motywacji:

- dobra atmosfera w pracy,

- docenianie zaangażowania i sukcesów,

- podnoszenie kwalifikacji,

- pewność zatrudnienia.

Najważniejsze i najwyżej ocenione są rzeczowe i pełne wzajemnego szacunku kontakty
z dyrektorem, następnie odpowiedzialność za własną pracę i samodzielność. Najsłabiej nauczyciele ocenili system wynagrodzeń za pracę.

Jak wynika z badań, wbrew pozorom, zasadniczym czynnikiem motywującym do pracy nie jest czynnik finansowy. Pracownicy – w tym także nauczyciele, cenią sobie o wiele bardziej czynniki o charakterze pozafinansowym. Coraz większa jest świadomość, iż rozwój zawodowy zależy od czynników, na które wpływ mamy my sami, np. podnoszenie kwalifikacji zawodowych.

Lista dziesięciu najważniejszych sposobów codziennego motywowania nauczycieli:

  1. Dziękuj za każdą dobrze wykonaną pracę – osobiście lub pisemnie. Rób to chętnie, często
    i z szacunkiem.
  2. Miej czas na spotkania i wysłuchanie pracowników. Poświęć im tyle czasu, ile potrzebują. Możesz udzielić pomocy w załatwieniu ważnej dla pracownika sprawy osobistej.
  3. Staraj się, aby twoje stanowisko pracy było otwarte, pełne zaufania i przyjazne.
  4. Popieraj nowe pomysły i inicjatywę.
  5. Przekazuj informację o nowych strategiach, pomysłach.
  6. Pozwól pracownikom uczestniczyć w podejmowaniu decyzji, szczególnie tych, które ich dotyczą.
  7. Spraw, aby pracownicy czuli się związani z tym, co robią i ze środowiskiem pracy.
  8. Buduj partnerskie związki z każdym pracownikiem, poprzez, na przykład, złożenie życzeń z okazji imienin, urodzin, jubileuszu i innych ważnych wydarzeń w życiu osobistym.
  9. Daj ludziom szansę rozwoju i zdobycia nowych umiejętności. Wytłumacz, jakie korzyści mogą mieć z osiągnięcia własnych celów w kontekście celów organizacji.
  10. Celebruj sukces firmy i poszczególnych pracowników, poświęcaj czas na spotkania integrujące zespół.

Należy okazywać uznanie i chwalić osiągnięcia, dziękować ludziom, którzy nam pomagają, czyli wzmacniać pozytywne zachowania. Jedną z podstawowych zasad motywacji jest uczciwość. Należy też chronić indywidualność.

Dyrektor powinien wydobyć ze swoich pracowników to, co najlepsze. Powinien pomagać ludziom wytyczać cele, trwać przy nich i cieszyć się z ich realizacji:

Nigdy nie uda nam się motywować ludzi i kierować nimi, jeżeli będziemy bali się zwracać im uwagę. Dyrektor szkoły powinien być stanowczy. Przywództwo nie jest równoznaczne
z wygrywaniem w konkursach popularności” (Zieliński).

Beata Jeziorska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x