Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Czy przedszkolak może być kreatywny i przedsiębiorczy? Część 1

Czy przedszkolak może być kreatywny i przedsiębiorczy? Część 1

12:55 30-09-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dydaktyka

Jednym z kierunków realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2019/2020 jest rozwijanie kreatywności, przedsiębiorczości i kompetencji cyfrowych uczniów.

Pojawia się pytanie - w jakim stopniu można odnieść to do edukacji dzieci w wieku przedszkolnym? Należy zacząć od sposobu rozumienia tych pojęć.

Kreatywność, to ogólnie mówiąc, niestandardowy, oryginalny sposób myślenia i działania, nie zawsze prowadzący do sukcesu, ale zawsze będący odzwierciedleniem pojawiających się pytań, poszukiwań i działań w różnych dziedzinach życia i nauki. Myślenie kreatywne jest warunkiem niezbędnym dla wdrażania innowacji, czyli zagospodarowywania nieodkrytych jeszcze, nowych przestrzeni rzeczywistości.

Zadaniem przedszkola będzie więc kształtowanie u dzieci postawy otwartości na nowe doświadczenia, zdolności ujawniania nowych, wartościowych pomysłów i rozwiązań, ciekawości poznawczej oraz gotowości do zmierzenia się z ewentualnymi problemami, które mogą się na tej drodze pojawić.

Przedsiębiorczość może być rozumiana jako zespół cech, potrzebnych do bycia w przyszłości człowiekiem przedsiębiorczym, potrafiącym dokonywać wyborów i podejmować decyzje. Przyswojenie wiedzy o podstawowych zagadnieniach ekonomicznych i finansowych, może przeciwdziałać bezradności i nieumiejętnemu poruszaniu się w panujących realiach gospodarczych oraz przyczynić się do kształtowania postawy świadomego konsumenta i obywatela. Brzmi poważnie…

Podsumowując, posiadanie kompetencji związanych z kreatywnością, inicjatywnością i przedsiębiorczością oznacza zdolność do wcielania swoich pomysłów w czyn. W kształtowaniu tych kompetencji u dziecka, istotne znaczenie mają działania zmierzające do rozwoju poczucia sprawstwa, co oznacza nabywanie umiejętności planowania swoich działań i konsekwentnej ich realizacji. Poprzez stosowanie odpowiednich metod pracy z dziećmi, np. metody projektu edukacyjnego, należy tworzyć takie sytuacje, które pozwolą dziecku uczestniczyć w różnorodnych wydarzeniach, programach i akcjach tematycznych, w których będzie miało możliwość samodzielnego działania wg. własnej koncepcji, a nie tej narzuconej przez dorosłych.

Podstawa programowa wychowania przedszkolnego wskazuje potrzebę kształtowania u dziecka tych kompetencji poprzez realizację zadań, w których wzmacniane będzie poczucie wartości dziecka, jego indywidualności, oryginalności oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie, w których inicjowane będą sytuacje sprzyjające rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych.

W naturalny sposób, z kreatywnością i przedsiębiorczością wiąże się rozwijanie u dzieci w wieku przedszkolnym kompetencji cyfrowych, które będzie polegało na rozwijaniu umiejętności korzystania z nowoczesnych źródeł i nośników informacji. Dziecko wprowadzane stopniowo i pod kontrolą w wirtualny świat, zyska możliwość stosowania technik informacyjnych podczas zabaw i zajęć oraz rozszerzy zakres odbioru rzeczywistości społecznej, przyrodniczej i kulturowej.

 

Magdalena Soszyńska-Kalinowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x