Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Czy przedszkolak może być kreatywny i przedsiębiorczy? Część 2

Czy przedszkolak może być kreatywny i przedsiębiorczy? Część 2

10:00 07-10-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Dydaktyka

Najważniejsze zadanie nauczyciela w przedszkolu to nie ograniczać pomysłowości dzieci, łamać utarte schematy i zachęcać do nowego.

Pierwszą część artykułu znajdą Państwo tutaj.

Rozwijanie kompetencji informatycznych wiąże się przede wszystkim z pokazaniem dziecku zagrożeń płynących z wirtualnej przestrzeni, w celu uwrażliwienia i rozwijania ostrożności w korzystaniu z zasobów internetu. Rozwijając tę kompetencję, warto skupić się na efektach rozwojowych, jakie powinno osiągnąć dziecko przygotowane do podjęcia nauki w szkole. Według podstawy programowej, dziecko powinno umieć korzystać z nowoczesnej technologii, ze wspomaganiem zabawami projektowymi, konstrukcyjnymi oraz pracą techniczną i plastyczną.

Ważne jest, aby działania zmierzające do kształtowania elementów wyżej wymienionych kompetencji, były obecne podczas wszystkich działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych, w których uczestniczy przedszkolak. Poczynając od podejmowania prostych decyzji, np. „w co się dzisiaj ubiorę” czy „co położę na kanapce”, po samodzielne wybieranie techniki plastycznej w trakcie zajęć czy materiału do skonstruowania wymyślonego przez siebie modelu w trakcie swobodnej zabawy.

Idealnym polem do kształtowania wyżej wymienionych kompetencji wydaje się być m.in. obszar preorientacji zawodowej. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 12 lutego 2019 r. w sprawie doradztwa zawodowego określa, że dzieci w przedszkolu powinny odkryć co lubią robić i co je szczególnie interesuje, nauczyć się opowiadać o sobie i o tym kim chciałyby zostać. Powinny poznać świat zawodów i rynku pracy, nazwy zawodów, charakterystyczne dla nich czynności, narzędzia i przybory, którymi się posługują. Należy też stworzyć dzieciom możliwość odgrywania różnych ról zawodowych w trakcie zabawy, uświadomienia sobie swoich zainteresowań oraz identyfikacji np. z zawodami wykonywanymi przez rodziców.

Umożliwienie przedszkolakom na co dzień planowania i realizowania działań dydaktycznych (na miarę ich możliwości), stwarzanie okazji do samodzielnego planowania własnych działań lub działań w grupie rówieśniczej, będzie wspaniałą zabawą oraz okazją do rozwijania kompetencji w zakresie kreatywności i przedsiębiorczości.

Dzieci w wieku przedszkolnym posiadają naturalną potrzebę eksploracji i doświadczania. Dlatego najważniejsze zadanie nauczyciela w przedszkolu to: nie ograniczać pomysłowości dzieci, łamać utarte schematy i zachęcać do nowego, rozwijając wyobraźnię i fantazję dziecka.

Pomysły na realizację tego postulatu, w połączeniu z preorientacją zawodową w przedszkolu, znajdziecie Państwo w kolejnym artykule.

Magdalena Soszyńska-Kalinowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x