Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dialog motywujący w szkole część 1

Dialog motywujący w szkole część 1

09:11 14-10-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Dialog motywujący to metoda, która potrafi skutecznie wzmacniać efektywność zaangażowania człowieka we wprowadzanie istotnych zmian w swoim życiu.

 „Zacznij tam gdzie jesteś, użyj tego co masz, zrób co możesz” – słowa amerykańskiego tenisisty Arthura Ashego można odnieść do idei pracy nad zmianą, wokół której koncentruje się dialog motywujący.  Szukając jego definicji spotykamy odniesienia do formy współpracy komunikacyjnej opartej na tzw. „języku zmiany”, nastawionej na wydobycie ze wszystkiego, co współrozmówca wypowiada, motywacji, zgodnej z osobistymi celami i wartościami, zobowiązania do osiągnięcia celu, jakim jest właśnie zmiana, w atmosferze akceptacji i współdziałania, przy jednoczesnym wyrażaniu empatii.

Szczególnie ważne zastosowanie dialog motywujący znajduje w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z utrwalonymi, mocno wdrukowanymi zachowaniami (często ryzykownymi), które są, nie dość że oporne na zmiany, to jeszcze charakteryzują się silną tendencją do powracania, zwłaszcza w sytuacjach trudnych. Obserwacje stosowania tej metody pokazują, że potrafi ona skutecznie wzmacniać efektywność zaangażowania człowieka we wprowadzanie istotnych zmian w swoim życiu. Ta skuteczność wynika przede wszystkim z niekonfrontacyjnego sposobu pracy oraz założenia, że „za pośrednictwem określonych strategii motywujących i umiejętnie przeprowadzonej rozmowy motywującej, możliwe jest odnalezienie motywacji, bądź zwiększenia tej, już istniejącej”[1] . Dialog motywujący wychodzi z założenia, że każdy z jakiegoś powodu jest do czegoś zmotywowany, ma określone wyobrażenie dotyczące pozytywnych i negatywnych skutków różnych działań i to właściwie decyduje o wyborze konkretnego zachowania, będącego reakcją na problem. Dlatego też warto jest przenieść uwagę na potrzeby człowieka, na to, czego pragnie i oczekuje, zamiast koncentrować się na tym, dlaczego chce dokonać zmiany.

Techniki dialogu motywującego, w połączeniu z innymi metodami, mogą być wykorzystywane również w szkole, zwłaszcza w pracy z uczniami mającymi trudności dydaktyczne czy społeczne, jako alternatywa dla tradycyjnego systemu kar i nagród, bądź jako wsparcie dla funkcjonujących już w szkole różnych metod i form wychowawczych, czy profilaktycznych. Dr Rochard Rutschman, praktykujący w szkołach dialog motywujący, potwierdza że połączenie tej metody z pedagogiką przygody daje dobre efekty, a „u dzieci, które często doświadczają lęku i innych problemów emocjonalnych, czy trudności z koncentracją, następował zarówno wzrost poczucia bezpieczeństwa, jak i rozwój umiejętności społecznych”[2]. Praca dialogiem motywującym przyczynia się do poprawy klimatu, relacji w grupie rówieśniczej, wspomaga atmosferę pracy oraz bezpiecznego środowiska szkolnego sprzyjającego nauce.


[1] http://pttm.org.pl/dialog-motywujacy/

[2] Joanna Gieldarska, Dialog motywujący.Jak motywować do podjęcia i pozostania w kontakcie terapeutycznym.

Monika Zdrzyłowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x