Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Dziecko sześcioletnie, a świetlica szkolna cz 2

Dziecko sześcioletnie, a świetlica szkolna cz 2

08:31 08-05-2013

Kategoria: Psychologia i pedagogika , Wychowanie , Dobre praktyki

Jak zapewnić bezpieczeństwo sześciolatkowi w tłumie innych dzieci? Czym się kierować? Na co zwracać szczególną uwagę – radzi Lidia Niepokólczycka-Niedźwiedzka.

Każdy nauczyciel w świetlicy wie jak trudne są pierwsze tygodnie po rozpoczęciu roku szkolnego zwłaszcza kiedy opiekujemy się nowymi uczniami. Dzieci nie kojarzą nas, my nie znamy nawet twarzy, nie mówiąc już o imionach i nazwiskach, naszych podopiecznych. Odbierają je babcie, ciocie, dziadkowie, dopiero wdrażamy się do pracy po wakacjach. Postawmy się w sytuacji takiego nowego ucznia. Jeszcze przed wakacjami był zupełnym dzieckiem, uczęszczał do przedszkola, gdzie były stałe panie, znani koledzy, przyjazny budynek. Skoro dla nas dorosłych jest to tak trudna sytuacja, to jak ma się czuć On?

Zniesienie anonimowości ważnym zadaniem

Dlatego trzeba jak najszybciej poznać dzieci, jednocześnie zapoznając je ze sobą. Dobrym sposobem jest stawianie dużego nacisku na przeróżne zabawy integracyjne, w których czynny udział bierze również nauczyciel. Jest to bardzo ważne ponieważ kiedy nauczyciel uczestniczy w zabawach z dziećmi łatwiej im się do niego przekonać, zmniejsza się niezdrowy dystans, dziecko lepiej nas poznaje i nabiera do nas zaufania. Trzeba także zauważyć, że ważnym aspektem jest ilość nauczycieli przydzielonych do opieki nad dziećmi. Warto tak zorganizować pracę, aby ograniczyć tę ilość do maksimum jednej, dwóch pań.  Ułatwi to pracę oraz zwiększy poczucie bezpieczeństwa u dzieci.

Przyjazne otoczenie

Należy także pamiętać, że sam budynek szkoły jest dla dziecka wielką niewiadomą. Dlatego na początku roku szkolnego należy w miarę możliwości kilkakrotnie zorganizować „wycieczkę po szkole”, pokazując dzieciom miejsca, z których będą one korzystać. W sytuacji kiedy dziecko się gdzieś udaje samodzielnie np. do toalety, stołówki, należy kontrolować czy dotarło ono bezpiecznie do celu, odprowadzając lub, jeśli jest to niemożliwe, wyglądając za nim z sali.

Zabawy na powietrzu

Kolejnym newralgicznym punktem pobytu dziecka w świetlicy jest wyjście na boisko. Zwłaszcza na początku roku szkolnego kiedy jeszcze jest ciepło dzieci powinny jak najwięcej czasu spędzać na powietrzu. Przed każdym wyjściem ze szkoły należy dzieciom przypomnieć obowiązujące je zasady bezpieczeństwa:

  • wytyczyć obszar, na którym uczniowie mają przebywać, na przykład czerwone boisko, plac zabaw itp.,
  • wyszczególnić miejsca, w których nie mogą się bawić, na przykład krzaki,
  • określić zasady opuszczania wyznaczonego do zabawy terenu, na przykład ustne zgłoszenie odejścia wyznaczonej nauczycielce,
  • wyszczególnić dopuszczalne zabawy oraz zwrócić uwagę na zachowania niepożądane, na przykład zdejmowanie szarf i zabawę nimi,
  • zwrócić uwagę na procedurę odchodzenia do domu.

Ważną kwestią w czasie pobytu uczniów na boisku szkolnym jest zaspokojenie ich potrzeb fizjologicznych. Zwłaszcza istotna dla dziecka młodszego jest toaleta oraz zaspokojenie pragnienia. Można to zorganizować zobowiązując dzieci do wzięcia napoju w oznaczonych butelkach na boisko i pozostawienia ich w wyznaczonym miejscu. Kiedy picie się kończy nauczyciel zbiera chętnych uczniów w grupę i w świetlicy nalewa kolejną porcję. Równocześnie bierze też ze sobą do szkoły dzieci, które potrzebują załatwić potrzeby fizjologiczne w toalecie i podprowadza je do niej. Ważne jest aby dzieci nie chodziły same do łazienki z placu zabaw. Niesie to ze sobą wiele zagrożeń, między innymi samowolnego oddalenia się od grupy. Najlepszym rozwiązaniem jest wcześniejsze ustalenie wspólnych przejść do toalety na przykład co pół godziny oraz każdorazowe ogłaszanie ich organizowania, poprzez ustalony sygnał.

W dużej szkole, zdarza się, że na boisku szkolnym znajduje się nawet trzystu uczniów. Jak w takim tłumie odnaleźć dzieci, które są pod naszą opieką, zwłaszcza, że jeszcze za bardzo ich nie kojarzymy? Dobrym sposobem jest zakup barwnych szarf. Mogą być one w takim samym kolorze co oznaczenia klas, znaczki, kokardki, rozdawane na początku roku szkolnego przez wychowawców. Dzieci zakładają je jak „plecak”, opiekun grupy również bierze szarfę w kolorze przypisanym do jego grupy i zakłada ją w sposób widoczny dla dzieci. Daje nam to kilka korzyści:

  • widzimy, które dzieci są pod naszą opieką,
  • dzieci wiedzą, kto jest ich opiekunem,
  • przez oddanie szarfy uczą się, że muszą nas powiadomić o swoim odejściu do domu.

Powroty do domu

Warto też zwrócić uwagę na wyjścia dzieci ze świetlicy. Trzeba bardzo uważać, ponieważ małe, sześcioletnie dzieci tęskniąc za domem mogą samowolnie opuścić budynek szkoły. Warto również zabezpieczyć nasze dzieci, aby nie stała się im krzywda i nie zostały one „odebrane” przez niepowołane osoby. A my w konsekwencji takiego zajścia nie ponieśli konsekwencji za nie dopełnienie obowiązków. Jednym ze sposobów jest zobowiązanie dzieci oraz opiekunów, którzy je odbierają do tzw. „wypisania się”. Na specjalnej karcie (załącznik 1)  nauczyciel pisze imię i nazwisko dziecka, klasę oraz imię i nazwisko osoby, która zgłosiła się po dziecko. Przydaje się to zwłaszcza w tym wypadku, kiedy rodzice nie ustaliwszy, kto odbiera ucznia, przychodzą obydwoje, jedno po drugim. W takiej sytuacji, jasność co się stało z dzieckiem pozwala uniknąć nieporozumień i oszczędzić nerwów obydwu stronom.           

W pracy z dziećmi trzeba zawsze pamiętać o tym, że to my jesteśmy dla nich, a nie one dla nas. Wszak „Kiedy wędkarz idzie na ryby, to bierze taką przynętę, która smakuje rybie - a nie wędkarzowi!” Motto to powinno przyświecać wszystkim pracownikom szkoły, a zatem trzeba o nim również pamiętać przy organizacji pracy świetlicy.

Jeśli ta myśl będzie nam towarzyszyła w codziennych obowiązkach z pewnością będziemy z niej czerpać wiele radości, a także będziemy cenieni przez podopiecznych oraz ich rodziców.

Załącznik 1.

LISTA ODBIORU ZE ŚWIETLICY

DNIA…………………………………………..

 

Lp.

Imię i nazwisko ucznia

Klasa

Osoba odbierająca

Podpis rodzica

uwagi

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

9.

 

 

 

 

 

10.

 

 

 

 

 

11.

 

 

 

 

 

12.

 

 

 

 

 

13.

 

 

 

 

 

14.

 

 

 

 

 

15.

 

 

 

 

 

16.

 

 

 

 

 

17.

 

 

 

 

 

18.

 

 

 

 

 

19.

 

 

 

 

 

20.

 

 

 

 

 

21.

 

 

 

 

 

Lidia Niepokólczycka-Niedźwiedzka

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x