Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Edukacja w Rosji w moich oczach

Edukacja w Rosji w moich oczach

08:18 01-07-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Perspektywy zawodowe

Polacy wiedzą dość dużo o sprawach edukacji w państwach Unii Europejskiej. Rzadko patrzymy na wschód. Może warto nadrobić tę stratę

Byłam w Rosji prawie przez rok. Miałam okazję uczestniczyć w codziennym życiu rosyjskiego społeczeństwa i obserwować zachodzące tam zmiany, a zwłaszcza te, które dotyczą edukacji. Dzisiejsze społeczeństwo rosyjskie jest na drodze budowania młodego kapitalizmu. Rosja stała się krajem, w którym szczególnie widać jego ciemną stronę. Ta część społeczeństwa, która jest silna, zaradna i potrafiąca wykorzystywać stare powiązania zawodowo-koleżeńskie staje się liderem nowych zmian. Dużym problemem jest zdecydowana większość ludzi biednych, mniej zaradnych i będących poza układami. Im żyje się bardzo ciężko, ponieważ są skazani na siebie, a państwo nie daje im wsparcia, ani poczucia bezpieczeństwa.

Do pozytywów zmian można zaliczyć coraz odważniejsze otwieranie się społeczeństwa rosyjskiego na inne kraje. Rosjanie coraz chętniej uczą się obcych języków, bo wiedzą, że mogą wykorzystać je w budowaniu swojej przyszłości.

Charakterystyczne jest również to, że młodzi, ambitni obywatele wyjeżdżają za granicę w poszukiwaniu nowej pracy i szans uczenia się. Poznają kulturę innych państw, a także zasady funkcjonowania gospodarki wolnorynkowej. Wielu z nich po zdobyciu pieniędzy, doświadczenia i nowej kultury życia, powraca do kraju i zakłada nowe biznesy.

Mają też swój własny stosunek do funkcjonowania rodzimej oświaty. A swoje nowe wyobrażenia próbują przenieść i rozwijać w rosyjskiej szkole. To oni głównie są motorem pozytywnych zmian.

Ten stan rzeczy ma ogromny wpływ na rosyjską oświatę. Rolą państwa jest dbanie o rozwój edukacji. W tym kraju można zauważyć wiele zmian, w tym także pozytywnych. Tworzonych jest wiele nowych przepisów, dotyczących rozwoju szkoły, które niestety bardzo często nie są wprowadzane w życie.

Głównym problemem jest niski prestiż zawodu nauczyciela. także ze względu na jego wynagrodzenie. W efekcie w szkołach i placówkach brakuje pedagogów. Budżet szkoły jest bardzo niski i nie zawsze jest w stanie zapewnić prawidłowe jej funkcjonowanie. Przyczyn takiego stanu jest wiele. Jedną z nich jest nadmierna biurokracja. Dzięki inicjatywie oddolnej, aktywnym rodzicom udaje się znaleźć sponsorów i poprawić funkcjonowanie szkoły.

Znakiem nowych czasów jest otwieranie się na oświatę prywatną. Powstają nieliczne szkoły i przedszkola niepubliczne. Są to jednak placówki zróżnicowane ze względu na jakość ich pracy. Wiele z nich nie przestrzega norm i przepisów oświatowych, z powodu braku właściwego nadzoru pedagogicznego. Urzędników interesują głównie zobowiązania placówek wobec państwa w zakresie płacenia podatków. Należy też zauważyć, że zdarzają się placówki prywatne, zapewniające wysoką jakość swoich usług. Niestety jest ich niewiele, i stanowią wyjątek od tej reguły.

 

Zachodzące zmiany mają także konsekwencje negatywne. Bolączką rosyjskiej szkoły jest manifestowanie w różnych formach przez dzieci zamożnych rodziców swego bogactwa. Wywołuje to niechęć i agresję pozostałych uczniów Widać to na tle klasy. Państwo próbuje zareagować na to zjawisko – coraz głośniej mówi się o wprowadzeniu jednakowych strojów dla wszystkich uczniów.

Mam wrażenie, że dynamiczne zmiany w rosyjskiej oświacie mogłyby następować szybciej, gdyby problem ten rozwiązywać np. poprzez wymianę pedagogów rosyjskich ze specjalistami z innych krajów. Myślę tutaj także o pedagogach polskich, ponieważ znam Waszą oświatę. Moje przekonanie opieram na doświadczeniach wyniesionych z pracy w Polsce, w placówce opiekuńczo-wychowawczej. Dzięki temu wiem, jak wiele z takiej wymiany mogłyby skorzystać obie strony.

Zachęcam do tego szczególnie, bo mam świadomość, jak bardzo gościnni są Rosjanie i jaką atmosferę są w stanie stworzyć podczas takich spotkań. Byłaby to też wartość dodana nawiązanych w ten sposób znajomości i przyjaźni.

 Wiktoria Kossakowska-  korespondentka edurady z Rosji. Urodziła się i wychowała w ZSRR, gdzie ukończyła studia pedagogiczno-psychologiczne oraz dziennikarskie. Tam pracowała jako pedagog, metodyk oraz inspektor nadzoru pedagogicznego. Od 1991 pracowała w Polsce w Zespole Ognisk Wychowawczych, a następnie Anglii w szkole chrześcijańskiej. W swoim dorobku ma także pracę w Izraelu, jako pedagog w przedszkolu. Obecnie mieszka i pracuje w Kaliningradzie w Centrum Pracy z Dzieckiem.

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x