
Egzamin ósmoklasisty dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele , Rodzice
Kategoria: Prawa i obowiązki w szkole , Prawo oświatowe , Zarządzanie Oświatą
W tym roku po raz pierwszy doświadczymy egzaminu ósmoklasisty, którego nie sposób porównywać ani do tego, który był na zakończenie szóstych klas, ani do obecnego, na zakończenie gimnazjum.
Uczniowie ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniowie niepełnosprawni, niedostosowani społecznie oraz zagrożeni niedostosowaniem społecznym, oraz uczniowie, o których mowa w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (cudzoziemcy) przystępują do egzaminu ósmoklasisty w warunkach i/lub formach dostosowanych do ich potrzeb. Dostosowania na egzaminie ósmoklasisty Za dostosowanie warunków i form przeprowadzania egzaminu jest odpowiedzialny dyrektor szkoły jako przewodniczący zespołu egzaminacyjnego. Dyrektor dostosowuje odpowiednio warunki na podstawie dokumentów, wskazań rady pedagogicznej i po uzyskaniu zgody rodziców. Rodzaje dostosowań:
Określając warunki i formę, w jakich uczeń mający specjalne potrzeby edukacyjne może przystąpić do egzaminu gimnazjalnego, rada pedagogiczna powinna wziąć pod uwagę: - treść opinii, orzeczenia lub zaświadczenia i zalecenia zawarte w tych dokumentach - wiedzę o sposobie funkcjonowania ucznia w szkole i jego faktycznych potrzebach edukacyjnych - możliwości dostosowań do konkretnych dysfunkcji opisane w komunikacie CKE Możliwe dostosowania np.: arkusze dostosowane do potrzeb uczniów niepełnosprawnych – zgłaszane poprzez aplikację elektroniczną (O..-2,4,5,6.7,8) arkusze uzgadniane z OKE – dostosowane do potrzeb : - cudzoziemców (pierwsza i druga część egzaminu) Uwaga! - możliwość korzystania ze słownika dwujęzycznego przez cudzoziemców na pierwszej i drugiej części egzaminu ósmoklasisty - uczniów z mózgowym porażeniem dziecięcym (O..-Q) - uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami (np.; O..-2/4) Możliwe dostosowania - cd - przedłużenie czasu trwania egzaminu, - nieprzenoszenie odpowiedzi do zadań zamkniętych na kartę odpowiedzi, - zapisywanie odpowiedzi do zadań na komputerze, gdy zaburzenia pisma uniemożliwiają jego odczytanie, - korzystanie z pomocy członka zespołu nadzorującego, który przed rozpoczęciem egzaminu odczytuje teksty liczące 250 słów lub więcej stanowiące podstawę zadań z języka polskiego –możliwe tylko w przypadku głębokiej dysleksji (na stronie tytułowej arkusza będzie informacja o tym, czy taki tekst jest w arkuszu) - dostosowane kryteria oceniania - korzystanie z pomocy nauczyciela wspomagającego, który czyta i/lub pisze za ucznia albo pomaga mu się koncentrować przez cały czas trwania egzaminu; konieczne zamówienie arkusza dla nauczyciela wspomagającego (konieczne nagrywanie przez cały czas trwania egzaminu) -płyta CD z dostosowanym nagraniem do arkuszy z języka obcego z wydłużonymi przerwami (przyznawana automatycznie przy zamawianiu arkuszy dostosowanych i arkuszy nauczycieli wspomagających; zamawiana w OKE dla uczniów niepełnosprawnych ruchowo, z afazją i z zaburzeniami komunikacji) Możliwe dostosowania kryteriów
Przystąpienie do egzaminu w oddzielnej (indywidualnej) sali jest dostosowaniem tylko w przypadku uczniów: - niedostosowanych społecznie - znajdujących się w sytuacji kryzysowej lub traumatycznej - z trudnościami adaptacyjnymi - cudzoziemców Ze względów organizacyjnych i proceduralnych w oddzielnej sali powinni zostać umieszczeni: - dyslektycy piszący w wydłużonym czasie, - dyslektycy, którym czyta się teksty liczące 250 słów lub więcej, - uczeń lub uczniowie piszący na komputerze, - uczeń lub uczniowie zdający ten sam język i odsłuchujący taką samą płytę, - uczeń pracujący z nauczycielem wspomagającym. W szczególnych, uzasadnionych przypadkach wynikających ze stanu zdrowia lub niepełnosprawności ucznia, za zgodą dyrektora okręgowej komisji egzaminacyjnej, egzamin ósmoklasisty może być przeprowadzony w innym miejscu niż szkoła, np. w domu ucznia. |
Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku
-
Inne artykuły autora
Dodaj komentarz
Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.
Komentarze
Nikt nie skomentował jeszcze tej strony
Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy