Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Entuzjazm i zaangażowanie – czyli o tym, co sprzyja uczeniu się w szkole. Część 1

Entuzjazm i zaangażowanie – czyli o tym, co sprzyja uczeniu się w szkole. Część 1

09:47 06-05-2019

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Prawa i obowiązki w szkole , Dydaktyka , Wychowanie

Nauczyciele eksperci nie różnią się od nauczycieli doświadczonych ilością wiedzy, ale tym w jaki sposób tę wiedzę porządkują i wykorzystują.

Widoczne uczenie się wewnątrz szkoły to w dużej mierze jej nauczyciele podchodzący do pracy z entuzjazmem i zaangażowaniem. Coraz więcej nauczycieli postrzega siebie jako tych, którzy są w stanie wywołać pozytywne zmiany w uczniach z którymi pracują. Ci nauczyciele systematycznie poddają analizie wprowadzane formy i metody nauczania. Szukają odpowiedzi na pytania: po czym poznać, że uczniowie się uczą i że się nauczyli? To nauczyciele, którzy dążą w swojej pracy do poziomu eksperckiego, kreatywni, innowacyjni, kompetentni.

            Nauczyciele eksperci nie różnią  się od nauczycieli doświadczonych ilością wiedzy, ale tym w jaki sposób tę wiedzę porządkują i wykorzystują. Z entuzjazmem rozwijają kreatywność, innowacyjność u uczniów, rozbudzając tym samym ich motywację wewnętrzną do nauki. O postawie eksperckiej pisze John Hattie w książce „Widoczne uczenie dla nauczycieli”. Czy warto dążyć do bycia ekspertem?

            W przypadku nauczycieli ekspertów wiedza na temat zagadnień związanych z programem nauczania jest bardziej zintegrowana: łączą wprowadzanie nowych partii materiału z wiedzą , którą już uczniowie posiadają, potrafią odnieść bieżące zagadnienia do  innych przedmiotów w programie nauczania i są w stanie sprawić , że prowadzone przez nich lekcje są niepowtarzalne.  Potrafią je zmieniać, łączyć, wzbogacać, w zależności od potrzeb uczniów i własnych celów nauczania. Nauczyciele eksperci, dzięki temu jak widzą i organizują swoje nauczanie, potrafią szybko rozpoznać sekwencje zdarzeń w klasie, które wpływają na uczenie się i nauczanie danego tematu. Na podstawie swoich interpretacji tego, co dzieje się w klasie potrafią przewidzieć i określić rodzaje błędów, jakie uczniowie mogą popełnić. To umożliwia im lepsze odpowiadanie na potrzeby uczniów. Mogą dzięki temu lepiej rozumieć, dlaczego i jak uczniowie odnoszą sukcesy. Nauczyciele ci mają większą możliwość reorganizowania własnych strategii rozwiązywania problemów w świetle długofalowych działań odbywających się klasie, np. w hałasie panującym w klasie odnajdują dowody na swój brak wpływu i wykorzystują to w celu modyfikacji swoich działań i rozwiązywania napotkanych problemów. Dzięki temu stwarzają w klasie atmosferę optymalną do uczenia się. To atmosfera, która jest pełna zaufania - w której popełnianie błędów nie stanowi problemu, ponieważ błędy są esencją uczenia się.

            Powodem, dla którego uczniowie nie lubią ujawniać swoich błędów jest często reakcja rówieśników. Nauczyciele eksperci tworzą atmosferę, w której przyznanie się do błędu jest mile widziane i wykorzystywane do efektywnego uczenia się. Osiągają to poprzez budowanie zaufania w relacji nauczyciel-uczeń ale również między samymi uczniami. W tak budowanej atmosferze uczenie się jest „czystą przyjemnością”, „jest fajne”, warto się w nie angażować, i wszyscy - zarówno nauczyciele  jak i uczniowie - biorą w nim udział. Uczniowie wiedzą, że uczenie się wymaga decyzji, wysiłku, że wiąże się ze wzlotami i upadkami, związanymi z tym, co uczeń wie, a czego jeszcze nie wie. W dobrej atmosferze wzajemnego zaufania, uczniowie zyskują pewność, że mogą skutecznie się uczyć, chętnie i często zadają pytania i wyrażają wątpliwości.

            Dla efektywnego nauczania niezmiernie ważna jest umiejętność pozyskiwania i wykorzystywania informacji zwrotnej dotyczącej tego, jak nauczyciel naucza, w jaki sposób wpływa na uczenie się uczniów. Nauczyciele eksperci monitorują bieżący poziom rozumienia treści przez uczniów i ich postępy w osiąganiu kryteriów sukcesu, poszukują i zapewniają im bieżącą informację zwrotną dostosowaną do aktualnego poziomu ich rozumienia. Nauczyciele eksperci znają i szanują swoich uczniów, dostrzegają  i reagują na ich potrzeby, wykazują się odpowiedzialnością za proces uczenia się, wspierają  swoich uczniów w uczeniu się. 

            Entuzjazm i pasja nauczyciela - te zalety mają istotny wpływ na uczenie się uczniów. Entuzjaści są głęboko przekonani o swojej odpowiedzialności za uczenie się uczniów i stale tak modyfikują swe wysiłki, by z dnia na dzień nauczać lepiej.

            Nauczyciele z pasją dostrzegają lepsze sposoby na nauczanie, wierzą, że sposób w jaki mówią o danym zagadnieniu, w jaki angażują uczniów w jego  doświadczanie, może sprawić, że w każdą kolejną lekcję uczniowie będą bardziej zaangażowani. Są też przekonani, że to na nich osobiście spoczywa odpowiedzialność za uczenie się uczniów i osiągane przez nich wyniki.

Ciąg dalszy za tydzień!

Bożena Brzozowska

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x