Grupa Eko-Tur Instytut Kształceni Eko-Tur Doradztwo Prawne Eko-Tur Baza Nauczycieli Edurada PrimoPsyche
powrót

Jesteś tutaj: Strona główna \ Biblioteka pedagogiczna \ Etyka zawodowa nauczyciela w praktyce

Etyka zawodowa nauczyciela w praktyce

09:30 21-01-2020

Dla kogo: Dyrektorzy , Nauczyciele

Kategoria: Wychowanie , Rozwój osobisty

Wiele mówi się o etyce zawodowej nauczycieli, jednak w praktyce często zastanawiamy się, jakie zasady powinny obowiązywać we wzajemnych relacjach na gruncie szkoły. Spróbujmy zatem przyjrzeć się im bliżej.

Normy moralne w relacjach:

  • nauczyciel- uczeń
  • nauczyciel- rodzice
  • nauczyciel- i inni pracownicy szkoły

Co robić,  jak postępować?- by było dobrze i etycznie

nauczyciel- uczeń

Zgodnie z etyką swojego zawodu powinien mieć na względzie przede wszystkim dobro dziecka

  • W ramach etyki zawodowej zobowiązany jest do utrzymania dyskrecji i tajemnicy zawodowej. Nie może on złamać słowa danego wychowankowi, ponieważ wtedy łamie tę zasadę.
  • Ucznia traktujemy podmiotowo i też ma prawo się odezwać i może mieć rację!

* Szanuje godność ucznia jako osoby: akceptuje go, uznaje jego prawa, rozwija samodzielność myślenia i refleksyjność oraz pozwala mu wyrażać własne poglądy.

nauczyciel- rodzice

  • honoruje prawa rodziców do zasięgania informacji i konsultacji, poprzez uzgodnione procedury ;
  • respektuje władzę rodzicielską, jednakże służy profesjonalną radą, mając na uwadze dobro dziecka;

* Przekazuje w sposób komunikatywny informacje, wskazując nie tylko słabe, ale przede wszystkim mocne strony dziecka,

* W sytuacjach konfliktowych dla dobra szkoły i wychowanka wypracowuje kompromis w relacji: szkoła-rodzice;

nauczyciel- i inni pracownicy szkoły

* szanuje wszystkie osoby pracujące na terenie placówki niezależnie od zajmowanego stanowiska;

* zachowuje umiar i kulturę w relacjach z pracownikami;

* nie wchodzi w relacje konfliktowe;

Nauczyciel- nauczyciel

  •   powinni uczciwie traktować siebie nawzajem. Dużą rolę powinna odgrywać więź zawodowa.
  • Mają obowiązek dotrzymywania tajemnicy zawodowej, sprawiedliwego i obiektywnego opiniowania się nawzajem.

Warunkiem powodzenia w pracy wychowawczej jest utrzymanie właściwej atmosfery w gronie nauczycielskim.

Ważną sprawą jest dbałość oraz konieczność obwarowania dyskrecją :

  • posiedzeń Rady Pedagogicznej,
  • rozmów,
  • spraw służbowych
  • życia prywatnego kolegów.

Ale....... kiedy pojawiają się niepożądane zachowania, czy cechy typu:

  • upór
  • osłabienie samokrytycyzmu i uwielbienie dla własnej osoby
  • drobnostkowość
  • skłonność do plotkarstwa i intryg
  • nadwrażliwość
  • znieczulenie czyli ograniczenie aktywności do minimum

i dotyczą większej liczby w gronie, wówczas na pewno utrudniają harmonijną współpracę w zespole nauczycielskim. Nauczycieli powinny łączyć więzy koleżeństwa, współpracy, pedagogicznej solidarności  i pozytywnego współzawodnictwa:

  • Nauczyciel doświadczony powinien otoczyć opieką nauczycieli rozpoczynających pracę, służąc im radą i pomocą, zarazem wskazywać możliwości aktywności twórczej;
  • Nauczyciel nie powinien podważać autorytetu innych nauczycieli i pracowników oświaty.

W trosce o profesjonalny poziom środowiska nauczycielskiego -  nauczyciel dokłada starań o przejrzystość działań i procedur swojego środowiska i zespołu nauczycielskiego w swoim miejscu pracy wobec otoczenia społecznego.

Ilona Walach

Redaktor portalu edurada.pl

Zapraszamy do dyskusji na temat artykułu na naszym facebooku


Dodaj komentarz

Nie możesz pisać komentarzy zanim się nie zalogujesz.. Logowanie tutaj.

Komentarze

Nikt nie skomentował jeszcze tej strony

Subskrybuj komentarze przez RSS na tej stronie | RSS dla wszystkich komentarzy

Zadaj pytanie

x

Zapisz się na newsletter

x